Te vroeg nieuwe bestelwagen gekocht?
De lage-emissiezone die Brussel begin 2018 invoerde,
is in strijd met de grondwet. Dat concludeert een auditeur van de Raad van
State in een rapport dat de redactie van La Libre Belgique kon inkijken. De LEZ
discrimineert en dat is in strijd met de grondwet, zegt het rapport.
©Brussel Mobiliteit |
Niet iedereen is gelijk voor de LEZ
Het schoentje wringt omdat de beperkingen niet voor
elk type voertuig in gelijke mate gelden. Zo zijn de normen voor auto’s,
bestelwagens en minibussen enerzijds en vrachtwagens anderzijds, verschillend.
En er worden ook uitzonderingen toegestaan voor bepaalde diensten, veelal
overheidsgerelateerd. Het Brusselse Gewest
argumenteerde dat automobilisten en professionele vrachtwagenbestuurders twee
verschillende categorieën van burgers zijn en dat een verschillende behandeling
daardoor verantwoord was. De auditeur volgde die redenering niet. Hij zegt dat
ongelijke toepassing van de beperkingen in strijd is met de artikels 10 en 11
van de Grondwet. Die bepalen de gelijkheid tussen burgers. “Het verschil in de
behandeling van voertuigen is onvoldoende gerechtvaardigd ten opzichte van het
doel”, staat volgens La Libre in het rapport te lezen.
Onrechtvaardige behandeling
De klacht werd ingediend door de bestuurster van een
auto met een Euro 3-diesel uit het Waalse Genval. Zij vond dat ze
onrechtvaardig behandeld wordt, onder meer omdat vrachtwagens met dezelfde
uitstootnorm wel nog binnen mogen.
Het advies aan de Raad van State volgt die redenering,
maar dat betekent nog niet dat een uitspraak - over enkele maanden - dat ook
zal doen. Historisch gezien volgt het hof in de overgrote meerderheid van de
gevallen het advies van de auditeur, maar er zijn ook uitzonderingen.
Wel meer juridische argumenten
De procedure bij de Raad van State illustreert slechts
één van de mogelijke hindernissen die lage-emissiezones op juridisch vlak
teweegbrengen. Er zijn ook argumenten te verzinnen op het vlak van de dubbele
belasting, het genot van eigendom, de feitelijke effectiviteit van de
maatregelen, discriminatie etcetera. En wanneer dieper wordt gegraven, kunnen
zelfs de uitstootbeperkingen in hun totaliteit in vraag gesteld worden. Kan de
overheid voor een rechtbank hard maken dat het aantoonbaar minder vervuilende
diesels weert, maar meer
vervuilende benzinewagens nog wel toelaat?
Kortom, over de LEZ is het laatste nog niet gezegd.
Bron: Auto55