VUB-professor Maus: ‘Brusselse regering moet mogelijk
alle LEZ-boetes terugbetalen’
©Leefmilieu Brussel |
Als de Raad van State het advies van de auditeur
volgt, dan dreigt de Brusselse regering alle geïnde boetes in het kader van de
lage-emissiezone te moeten terugbetalen. Dat zegt Michel Maus, professor
fiscaal recht aan de VUB. “Dan wordt de lage-emissiezone geacht nooit te hebben
bestaan."
In strijd met het gelijkheidsbeginsel
De auditeur bij de Raad van State oordeelt dat de
Brusselse regering het verschil in behandeling tussen personenwagens en zware
vrachtwagens onvoldoende heeft gemotiveerd bij de invoering van de Lage Emissiezone in het Gewest. Volgens de auditeur is het
LEZ-besluit daardoor in strijd met het grondwettelijk gelijkheids- en
niet-discriminatiebeginsel en moet het besluit bijgevolg vernietigd worden.
Het advies van de auditeur is nog geen officiële
beslissing van de Raad van State. De Raad beslist ten vroegste over enkele
weken. Volgens professor Maus zijn er verschillende opties. ”De Raad kan het
advies van de auditeur naast zich neerleggen of ze kan het volgen. In dat
laatste geval kan de Raad het LEZ-besluit volledig vernietigen of gedeeltelijk.
Ze kan bijvoorbeeld alleen de vrijstelling voor de vrachtwagens annuleren.”
Bron: Bruzz©
LEZ: hoe voorkom ik boetes?
28/08/2018
De invoering van een lage-emissiezone (Low Emission Zone
- LEZ) is een van de maatregelen die de Brusselse regering heeft
genomen om de luchtkwaliteit in de hoofdstad te verbeteren.
Luchtvervuiling vormt een probleem voor de volksgezondheid. Volgens
schattingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de vervuilende
uitstoot van motoren jaarlijks verantwoordelijk voor 75.000 vroegtijdige
sterfgevallen in Europa.
De LEZ, die blijvend (7d/7 – 24u/24) werd ingevoerd in het hele
Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, ging van kracht in januari 2018.
Daardoor mogen de 3.277 Brusselse dieselwagens zonder Euronorm of met de
norm Euro 1 vanaf dit jaar niet meer rondrijden in de hoofdstad.
Toegang of niet
Als u een brief hebt ontvangen met de mededeling dat uw wagen niet
langer aan de normen voldoet, willen wij u erop wijzen dat er vanaf 1
oktober 2018 ook effectief kan bestraft worden met een boete van 350 €
en dat u, zolang uw voertuig niet voldoet aan de toegangsvoorwaarden,
het risico loopt op 4 boetes per jaar (tussen elke boete wordt een
periode van 3 maanden ingelast).
In 2019 breidt het verbod uit naar andere voertuigen (de Euro
2-dieselwagens en de Euro 0- en Euro 1-benzinewagens). Vanaf april 2019
(er is een overgangsperiode van 3 maanden voorzien) zal het niet naleven
van de toegangscriteria door deze wagens kunnen worden bestraft. Vanaf
2020 komen er nog strengere toegangscriteria waarvoor dezelfde werkwijze
zal worden toegepast.
Bron: