1 op 4 kleuters en 1 op 5 leerlingen lagere school spreekt thuis geen Nederlands
Steeds meer kleuters en leerlingen
van Vlaamse scholen spreken thuis geen Nederlands. Vorig schooljaar (2018-2019)
sprak 24% van de kleuters en 21% van de lagere school-leerlingen thuis een
andere taal. Amper 10 jaar geleden (2008-2009) ging het nog om 16% van de
kleuters en 12% van de lagere school-leerlingen. Dat blijkt uit nieuwe gegevens
over de leerlingenkenmerken. “Goede kennis van het Nederlands is de sleutel tot
alle andere kennis”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We gaan in
onze scholen nog veel meer dan vroeger moeten inzetten op een goede kennis van
onze taal”.
Statistiek Vlaanderen publiceert
elk jaar nieuwe gegevens over de kenmerken van de leerlingen in Vlaamse
scholen. Vorig schooljaar (2018-2019) had 24% van de kleuters en 21% van de
leerlingen lagere school een andere thuistaal. Dat is opnieuw een toename, want
in het schooljaar 2017-2018 ging het nog om 23% van de kleuters en 20% van de
leerlingen van de lagere school. De stijging is vooral duidelijk voor wie
vergelijkt met 10 jaar geleden (schooljaar 2008-2009), toen 16% van de kleuters
en 12% van de leerlingen in het lager onderwijs een andere thuistaal had.
“De Vlaamse scholen zijn niet meer
dezelfde scholen als 10 jaar geleden, dus gaan we ook veel meer dan 10 jaar
geleden moeten inzetten op Nederlands”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben
Weyts. “Dat gaan we onder meer doen met een taalscreening bij alle kleuters,
met aangescherpte eindtermen die meer inzetten op taal, met Vlaanderen-brede
proeven die de leerwinst van onze leerlingen meten”.
De minister doet ook een oproep aan
de ouders. “Wie kiest voor de toekomst van zijn kinderen, die kiest ervoor om
ook thuis na 15:30 en in het weekend Nederlands te spreken”, zegt Weyts. “Uit
de PISA-resultaten blijkt dat de kloof tussen autochtone en allochtone
leerlingen in één klap halveert zodra het allochtone gezin thuis Nederlands
spreekt”.
27% van de leerlingen in het gewoon
lager onderwijs kreeg vorig schooljaar een schooltoelage. In het schooljaar
2017-2018 ging het nog om 25,5% van de leerlingen. Andere leerlingenkenmerken
bleven stabiel. Zo had vorig schooljaar 21% van de kleuters en 21% van de
leerlingen in het gewoon lager onderwijs een laagopgeleide moeder – dezelfde
cijfers als in het schooljaar daarvoor.