Eerstespadesteek voor de toekomstige metrolijn 3
De eerstespadesteek voor de bouw van het nieuwe metrostation Toots Thielemans is maandag 26 oktober 2020 officieel gegeven. De grote graafwerken die hiermee starten, vormen de eerste stap naar een nieuwe metrolijn in Brussel, de toekomstige metrolijn 3, die Albert met Bordet zal verbinden, en de stad van noord naar zuid zal doorkruisen.
De werken voor de bouw van het nieuwe metrostation Toots Thielemans gingen zopas een nieuwe fase in. Na de voorbereidende werken wordt er plaats gemaakt voor de eerste grote graafwerken in de buurt van het Zuidstation. Het gaat om de belangrijkste werken van de afgelopen tien jaar.
Een station en tunnels
De graafwerken die zopas begonnen, zijn nodig om het toekomstige metrostation Toots Thielemans te kunnen aanleggen, maar ook voor de verbindingstunnels die de bestaande premetro-as zullen omvormen tot een echte metrolijn. Het toekomstige station zal zich onder de Stalingradlaan bevinden, tussen de stations Zuidstation en Anneessens, en zal verbonden worden met het station Lemonnier. Het station, dat 233m lang zal zijn, zal twee perrons tellen op niveau -2 en drie mezzanines voor de loketten en de toegangen tot de perrons.
De video hierna toont hoe het er allemaal aan toe gaat en wat het eindresultaat moet zijn.
Van Albert tot Noord
De bouw van de nieuwe metrolijn 3, die in de toekomst het huidige station Albert zal verbinden met het toekomstige station Bordet, zal in twee stappen gebeuren.
Een eerste stap bestaat in het omvormen van de premetro-as Albert – Noordstation tot een metrolijn. Daarvoor moet het station Albert omgevormd worden tot een multimodale hub, moet het tramstation Lemonnier getransformeerd worden en moet er een nieuw metrostation worden gebouwd, Toots Thielemans. Bovendien moet de premetrolijn die momenteel van het station Albert tot het Noordstation loopt, omgebouwd worden tot een metrolijn. De indienstneming van het metrostuk tussen Albert en het Noordstation is voorzien in de loop van 2025.
Van het Noordstation tot Bordet
De tweede fase van het project bestaat erin om de nieuwe metrolijn 3 van het Noordstation te verlengen tot Bordet, door de gemeentes Schaarbeek en Evere. Hier gaat het niet om de ombouw van een bestaande lijn tot metrolijn. Er moet een nieuwe tunnel worden geboord en 7 nieuwe stations worden aangelegd. Zodra deze tweede stap klaar is, tegen 2030, kunnen reizigers met de nieuwe metrolijn 3 op een twintigtal minuten van Vorst naar Evere reizen.
De CEO van de MIVB, Brieuc de Meeûs: “Je kan niet elke dag, of elk jaar getuige zijn van de start van zulke grote werken waarbij een nieuwe metrolijn wordt aangelegd. In de huidige crisis begrijpen we hoe belangrijk het is om het openbaar vervoer verder te ontwikkelen en zoveel mogelijk plaats te bieden aan de reizigers. Deze nieuwe metrolijn zal een gemakkelijke en comfortabele verbinding zijn voor onze reizigers, die zal bijdragen aan een verbeterde mobiliteit in Brussel. Ik ben fier om hier vandaag te mogen staan, en getuige te mogen zijn van deze grote stap voor de MIVB en voor Brussel. Afspraak de komende jaren voor de volgende belangrijke stappen van dit fantastische project dat metro 3 is.”