Na de N-VA pakt nu ook Yves Demanet (Halle2019) uit met voorstellen voor een nieuw eenvoudiger en goedkoper parkeerbeleid in Halle. Zijn voorstellen liggen in de lijn met wat N-VA eerder deze week lanceerde:
Op 8 september 2020 stond het nieuw
parkeerbeleid in de Halse binnenstad op de agenda.
Halle2019 stemde tegen, N-VA en
Vlaams Belang onthielden zich.
De gemeenteraadsleden van de huidige coalitie stemden voor, net zoals Open VLD.
Op 8 september 2020 stond het nieuw parkeerbeleid in de Halse binnenstad op de agenda.
Halle2019 stemde tegen, N-VA en Vlaams Belang onthielden zich.
De gemeenteraadsleden van de huidige coalitie stemden voor, net zoals Open VLD.
Waarom stemde ik tegen?
Er is in de handel een wetmatigheid waar geen ontkomen aan is :
“de klant zoekt ten allen tijde de goedkoopste parkeerplaats op, liefst gratis, en als het even kan graag zo dicht mogelijk bij de winkeldeur; is dat niet mogelijk om redenen van tarief, beschikbaarheid of bereikbaarheid, dan zoekt hij elders zijn heil.”
Een voorbeeld hiervan is dat de kleinere zaterdagmarkt nu dankzij de gratis parking meer volk lokt dan de grotere donderdagmarkt waar het vroeger op de koppen lopen was tussen de kraampjes.
Tegen die wetmatigheid willen ingaan om allerlei politieke redenen zoals ‘waardevolle invulling van de ruimte’, ‘de wagen uit de stad bannen ten voordele van de fiets en openbaar vervoer’, ‘minder C02 in de stad’ is – tenminste als je een handelskern wil redden - naïef en even zinloos als aan een kettingroker vragen om onmiddellijk te stoppen met roken omdat het niet gezond is.
Ik heb het voorbije jaar absoluut niemand ontmoet in de binnenstad of in de omliggende gemeenten die opgetogen was over het nieuwe parkeerbeleid.
Wel integendeel. ‘We bezoeken de Halse binnenstad niet meer’, ‘we zoeken andere oorden op’ werd er steevast geantwoord. Antwoorden van mensen die vroeger wekelijks afzakten naar Halle-centrum en er de winkels, de markt en de horeca aandeden.
Elke handelaar weet het : hoe hoger de parkeerprijzen, hoe minder volk over de vloer. Op die bewuste gemeenteraad van 8 september 2020 werd beweerd dat er nauwelijks iets aan de parkeerprijzen zou veranderen. Toch zien we over een bredere periode van 2 decennia een onredelijke stijging : wie in 2000 en later op het J.Possozplein parkeerde gedurende 3 uur betaalde 3€ euro. Wie in 2021 op datzelfde plein parkeerde betaalde voor die 3 uur 6,60€. Dat is meer dan een verdubbeling. Nemen we het voorbeeld van het Oudstrijdersplein, dan bedroeg het parkeergeld toen 1,50€voor die 3 uur terwijl dit sinds 2021 3,90€ is; de stijging gaat de richting uit van het drievoudige.
Het mag dus geen verwondering wekken dat klanten de Halse binnenstad niet meer bovenaan hun bestemminglijst zetten, en dat evenzeer om de voortdurende werken zoals het simultaan afsluiten van Suikerkaai en Arkenvest die de bereikbaarheid over een te lange periode compromitteerden.
Als handelaar kan ik onmogelijk met die schrijnende toestand akkoord gaan.
Het voorstel van Halle2019 : 4 belangrijke wijzigingen
1) Less is more : De Halse binnenstad is een broekzak groot, maak van de gele, groene en rode zone één zone, overal aan hetzelfde laagste tarief van de gele zone. Dat is eenduidig, welgekomen en klaarhelder.
Een duidelijke digitale signalisatie met het beschikbaar aantal plaatsen per parking is absoluut nodig om zoekverkeer te vermijden.
Deze signalisatie dient geplaatst op de invalswegen naar het centrum zoals op de Welkomstlaan ( = landingsbaan), op het Bevrijdingsplein, op de Ninoofsesteenweg, de Bergensesteenweg e.a. Ik heb jaren geleden al op deze noodzakelijkheid gewezen.
2) Breid de blauwe zone uit met de parking stadsmagazijn en de parkingzone aan de Spoorwegstraat.
3) Verleng de maximale parkeertijd in de blauwe zone van 2 uur naar 3 uur.
4) Maak van de Scheepswerfkaai bij voorkeur opnieuw een gratis parking of blauwe zone.
Deze 4 voorgestelde wijzigingen zijn volgens mij een conditio sine qua non om de Halse binnenstad opnieuw op de kaart te zetten als voorkeurbestemming van de klant. Alsdusdanig zullen zij aan de Halse Gemeenteraad voorgelegd worden.