Langs de kanaaloever valt in Halle voor elke fietser en wandelaar de massale gevel van golfkartonproducent Pacapime op. Bakstenen en beton midden een stuk groen dat wordt opgenomen in het zogenaamde Landschapspark waarmee het stadsbestuur tegenwoordig uitpakt.
Die gevel ingroenen via aangepaste beplanting is niet aan de orde; om één of andere reden wordt die optie blijkbaar niet overwogen.
De ellenlange gevel krijgt wel een fresco, en omdat dit penseelwerk wordt gespoten uit CFK-vrije spuitbussen, wordt dat tegenwoordig Street Art genoemd (voor de gewone man of vrouw: straatkunst). Of Graffiti-kunst, want om te vermijden dat spuitbusjongeren hun grote ego eer aandoen en anderen ergeren door te pas en te onpas op allerlei plekken die hen niet toebehoren hun handtekening of geurvlag neer te poten, hebben vele overheden hun toevlucht genomen tot betaalde graffiti-kunst. Zoals op de spoortunnels in de stations van Lembeek en Buizingen en op een van de betonnen gevels van het station van Halle. En op enkele andere plekken in Halle, waar deze kunstvorm op steun en sympathie kan rekenen.
Foto's ©RNZ |
Halle wil hier kunst en natuur met elkaar verzoenen. Het schepencollege doet een beroep op een "externe partner", dat is een organisatie die dergelijke straatkunstprojecten organiseert en begeleidt.
Wij vernemen dat de
kostprijs wordt geraamd op 120.000 euro, met inbegrip van een ander project: een vervallen gebouw langs het Zennewandelpad in Eizingen krijgt ook een graffiti-behandeling. Het bedrijf Pacapime draagt 15.000 euro bij in de kosten. De stad zou de helft van de uitgave via subsidies kunnen recupereren.