Belasting op masten in Halle
Vanaf 1 juli 2020 heft de stad een belasting op masten en pylonen. Het
gaat om 2.500 euro per jaar per mast. Maar sportverenigingen,
veiligheidsdiensten en lokale radio’s worden wel vrijgesteld, omdat ze zo’n
mast gebruiken in het kader van hun maatschappelijke functie en de stad hen
financieel wil ondersteunen in de plaats van belasten.
©Wikipedia |
Masten en pylonen worden vaak ervaren als verstoorders van het landschap
of zijn soms hinderlijk voor de omwonenden. Heel wat steden en gemeenten
belasten daarom masten en pylonen. Om een wildgroei te voorkomen, voert Halle
nu een gelijkaardige belasting in. "Met deze belasting proberen we bedrijven ook
te motiveren om andere technologieƫn of toepassingen te gebruiken die een veel
beperktere impact hebben op de omgeving en het landschap." zegt het schepencollege. Per mast of pyloon
hoger dan 15 meter is jaarlijks een belasting van 2.500 euro verschuldigd door
de eigenaar.
Belasting op masten en pylonen zal energiefactuur verhogen
De N-VA is tegen de nieuwe belasting op masten en pylonen. “Bedrijven
die deze belasting moeten ophoesten rekenen deze gewoon door aan de consument.
De bedrijven gaan die kost nooit zelf dragen. Dus komt de belasting finaal op
de factuur voor elektriciteit of telefoon terecht. In het parlement leggen
Groenen en socialisten resoluties neer die protesteren tegen de hoge
elektriciteitsfacturen maar in Halle stemmen ze gewoon een extra belasting die
op de factuur van de consument belandt”, zegt N-VA-raadslid Benjamin Swalens.
De stad wil met de belasting visuele vervuiling bestrijden maar toont zich
daarin om ideologische redenen niet bijzonder consequent. “Antennes van
gsm-operatoren en hoogspanningsmasten worden belast, windmolens niet terwijl
windmolens nochtans een pak hoger zijn. Men wil milieuvriendelijke projecten
vrijstellen maar vergeet blijkbaar dat elektriciteit opgewekt door windmolens
ook via de hoogspanningskabels loopt”, besluit Swalens.
Raadslid Sven Pletincx vreest dat Halle de nieuwste evoluties op
technologisch vlak zal missen. “Het belasten van gsm-masten is een ernstige
bedreiging voor de mogelijke uitrol van een 5g netwerk in Halle. Dit netwerk is
nochtans de toekomst voor een supersnel draadloos internet. Providers zullen
Halle in eerste instantie links laten liggen. Hoe rijm je dit met de ambitie
van het stadsbestuur om van Halle een smart city te maken?”, vraagt Sven
Pletincx zich af.