Reeds begin 2019 liet de Vlaamse
Waterweg weten aan de stad Halle dat de voetpaden onvoldoende stabiel waren. Dat
bleek uit stabiliteitsberekeningen. Gezien de stad verantwoordelijk is voor de
mobiliteitsinrichting op de brug, is het haar verantwoordelijkheid om actie te
ondernemen. Pas in september 2019, na
een mondelinge vraag van raaadslid Sven Pletincx (N-VA) is er een eerste stap gezet richting oplossing." De
stad heeft toen tijdelijk de voetpaden afgesloten, maar deze actie bleek van
korte duur. Ondertussen werd de Baileybrug iets toegankelijker gemaakt, maar of
dat een kwalitatieve verbetering is, is nog maar de vraag. Mensen die slechter
te been zijn of in een rolstoel zitten hebben de grootste moeite om de
Baileybrug over te steken. En in de winter is de brug spekglad, indien er niet
voldoende gestrooid wordt. Hier moeten dringend oplossingen voor gezocht
worden."
"Gezien het lange talmen van de stad
in dit dossier en het veiligheidsrisico, heeft de Vlaamse Waterweg dan maar
beslist om de voetpaden zelf af te breken. Het grootste deel van de tijd bleven
de voetpaden op de Bospoortbrug toegankelijk. Dat de stad hier niet veel
actiever op gereageerd heeft, onmiddellijk bij het vernemen van de problemen begin
2019 is, om het zacht uit te drukken, zorgwekkend. Gelukkig zonder erge
gevolgen." besluit Pletincx.
De
voetpaden op de Bospoortbrug worden dus vanaf vrijdag 26 juni afgesloten.
De Vlaamse Waterweg gaat ze in het najaar laten afbreken. “De
betonnen voetpaden voldoen niet meer aan de norm. We willen geen risico
nemen, want dagelijks gebruiken honderden voetgangers de brug”, laat De
Vlaamse Waterweg in een persbericht weten.
Voor
het wegverkeer is er geen probleem op de Bospoortbrug. Het betonnen
brugdek werd in 2011 volledig vervangen door een stalen brugdek.