2,7 miljoen euro om Nederlands bij te spijkeren
“Nederlands is de sleutel tot alle andere kennis en is dus essentieel om
te verhinderen dat kinderen of jongeren leerachterstand oplopen.” Vlaams
minister van Onderwijs en Vlaamse Rand Ben Weyts investeert 2,7 miljoen euro in
een taalstimulerende projectoproep. “We willen projecten stimuleren die de
kennis van het Nederlands bevorderen en die extra kansen bieden op een sterke
taalontwikkeling bij hen die daar het meeste nood aan hebben”, zegt Weyts.
“Regio’s waar kinderen minder in contact komen met het Nederlands, zoals
grootsteden en de Vlaamse Rand, krijgen onze bijzondere
aandacht.” Daarnaast lanceert Weyts ook een projectoproep Leesbevordering
op school.
Met de oproep Taalstimulerende activiteiten Nederlands wordt een
toegankelijk en kwaliteitsvol aanbod gestimuleerd van taalstimulerende
activiteiten voor kinderen en jongeren tijdens schoolvakanties of in de
buitenschoolse opvang. “Onder deskundige begeleiding kunnen kinderen met een
taalachterstand Nederlands in een taalrijke en stimulerende omgeving met onze
taal aan de slag gaan. Denk bijvoorbeeld aan buitenschoolse kinderopvang met
specifieke aandacht voor taalstimulering”, zegt Weyts.
Sleutel tot kennis
Kinderen uit gezinnen met een lagere sociaaleconomische status of van
wie de thuistaal niet het Nederlands is, lopen een verhoogd risico op een
problematische onderwijsloopbaan. Dit taalstimulerend aanbod biedt hen extra
kansen op een sterkere en meer structurele taalontwikkeling Nederlands.
“Nederlands is de sleutel tot alle andere kennis en is dus essentieel om te
verhinderen dat kinderen of jongeren leerachterstand oplopen”, meent
Weyts.
Alle kinderen bereiken
Lokale besturen kunnen in samenwerking met onderwijspartners of partners
uit de vrijetijdssector taalstimulerende projecten organiseren. “Nu het ernaar
uitziet dat we deze zomer met z’n allen meer dan ooit onze vakantie in
Vlaanderen zullen beleven, is een bijkomend aanbod aan taalstimulerende activiteiten
welgekomen. Kinderen die we tijdens de zomer traditioneel moeilijker bereiken,
en die op 1 september vaak met een achterstand weer op de schoolbanken
belanden, hopen we zeker deze zomer te bereiken.”
Leesbevordering op school
Daarnaast lanceert Weyts ook de projectoproep Leesbevordering op
school. Daarmee wil hij leesactiviteiten stimuleren. Lezen is essentieel
voor taalontwikkeling en tekstbegrip, weet Weyts: “De laatste PIRLS- en PISA resultaten
tonen aan dat een versterkte aandacht voor lezen op school en begrijpend lezen
op brede schaal absoluut nodig is.”
Projecten voor beide oproepen kunnen tot uiterlijk 5 juni 2020 ingediend
worden en lopen twee jaar.