Colruyt neemt
een minderheidsbelang in het Brusselse krekelrepenbedrijf Kriket.
Oprichter Michiel Van Meervenne wil het geld gebruiken om de verkoop een boost
te geven en nieuwe producten te ontwikkelen.
"Gedroomde partner"
Volgens De Tijd investeert Colruyt "enkele
honderdduizenden euro’s" in de start-up, die vorig jaar begon met de verkoop van
krekelrepen. Naast de insecten bevatten de repen van Kriket voornamelijk zaden
en noten. De snacks worden momenteel al verdeeld door Aveve, AS Adventure en
Bioplanet. In totaal zijn ze te vinden in 350 winkelpunten in België.
De samenwerking met Colruyt kwam er op initiatief van Kriket zelf:
"We willen insecten als duurzame eiwitbron mainstream maken, uit de niche
halen. Colruyt is daarvoor onze gedroomde partner", zegt Van Meervenne.
Met het verse kapitaal wil hij bijkomende mensen in dienst nemen en nieuwe
producten, zoals ‘krekelgranola’, ontwikkelen. Andere nieuwigheden zullen in
nauwe samenspraak met de supermarktketen op de markt komen: "Colruyt kent
de consument het best, en kan ideeën aanreiken waar we een krekeltwist aan
kunnen geven", aldus Van Meervenne.
Vorig jaar verkocht Kriket 100.000 krekelrepen in België,
Duitsland, Nederland, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk. Daarmee bleef de
verkoop toch ruim onder de oorspronkelijke ambities van de start-up, maar
"ik geloof dat we er met de steun van Colruyt in zullen slagen tegen 2030
krekels even normaal te maken als garnalen of scampi’s."
Bronnen: De Tijd en RetailDetail 14 mei 2020