HALLE - Kriekenveld zone 30 maar niet iedereen even overtuigd





De volledige wijk Kriekenveld en omgeving wordt één grote zone 30. De gemeenteraad heeft een aanpassing van het politiereglement in die zin goedgekeurd. 



 
©Stad Halle

Eerder had het college al een principiële beslissing genomen om in de straat Prinsenbos de maximumsnelheid te beperken tot 30 km/u. Met deze maatregel wil de stad de vaak gebruikte verbindingsweg tussen de Edingensesteenweg (N7) en de Bergensesteenweg (N6) verkeersveiliger maken. Maar het zou vreemd zijn mocht je op de aangrenzende straten sneller mogen rijden dan op de hoofdstraat. Daarom wordt de volledige buurt één grote zone 30. Het gaat om alle straten die zich links en rechts bevinden van het Prinsenbos. 



Deze zone wordt onderaan begrensd door de A. Puesstraat (die nu reeds gedeeltelijk een zone 30 is) en de Sterrestraat, links door de Edingensesteenweg, rechts door de Bergensesteenweg en bovenaan door de autosnelweg E429/A8. Binnenkort worden de nodige verkeersborden geplaatst. Vanaf dat moment is de nieuwe zone 30 ook afdwingbaar. 



Zone 30 maakt omgeving verkeersveiliger



Autobestuurders hebben bij een snelheidsbeperking van 30 km/u een veel breder gezichtsveld dan bij hogere snelheden. Zo zien ze veel beter wat er links en rechts van hen gebeurt en kunnen ze ook beter reageren op mogelijke hindernissen. Wie 30 km/u rijdt, heeft dus letterlijk en figuurlijk veel meer oog voor andere de weggebruikers en dat verkleint het risico op een ongeval. Bovendien bedraagt de remafstand in een zone 30 zo’n 13 meter. In een zone 50 bedraagt de remafstand 27 meter en in een zone 70 zelfs 45 meter.



Het stadsbestuur vraagt de politie om regelmatig te controleren. Er wordt ook onderzocht of deze zone kan uitgebreid richting Wittendreef. Maar dan moeten er wel eerst snelheidsremmende maatregelen genomen worden.

Bij de oppositie

Bij de N-VA is de overtuiging eerder getemperd: Zone 30 in wijk Kriekenveld creëert valse verwachtingen, luidt het daar.


“Zone 30 in de wijk Kriekenveld klinkt mooier dan het in werkelijkheid zal blijken. Alles staat of valt met het effectief afdwingen van de snelheid. Bovendien bevat de wijk met de Prinsenbos een doorgangs- en ontsluitingsweg. Is het realistisch ook daar 30 km per uur in te stellen?”, vraagt Lembeeks N-VA-raadslid Eva Demesmaeker zich af.



Uit de invoering van de zone 30 op Sint-Rochus kunnen  lessen getrokken worden: als je zone 30 invoert moet je ze ook kunnen afdwingen. Anders krijg je enkel gebroken beloftes en frustraties bij de betrokken buurtbewoners. Ze verwachten een rustige, veilige straat maar merken in de praktijk nauwelijks effect van de invoering van de zone 30.



De lage snelheid afdwingen zal moeten gebeuren met aangepaste weginfrastructuur eerder dan politiecontroles. “Ondanks het plaatsen van bloembakken nodigt de straat op vele momenten nog steeds uit om sneller te rijden dan 30 km per uur. En dus zullen veel flitscontroles nodig zijn maar dat is technisch niet steeds mogelijk. Er is heus wel meer nodig dan zone 30-borden en wat bloembakken om resultaat te bereiken,” zegt Eva Demesmaeker.



De Prinsenbos is daarenboven een belangrijke verkeersader in de wijk die dient als doorgangs- en ontsluitingsweg. Er is geen centrumfunctie of schoolomgeving. Op zulke straten zone 30 invoeren en afdwingen is volgens de N-VA-fractie niet vanzelfsprekend. “Vergelijk het met Ysayestraat boven op Sint-Rochus. Ook daar had men beter voor 50 geopteerd in plaats van 30,” besluit Demesmaeker.
 

Vaak gelezen

Actueel

Kapelletjes in Beersel