De volledige wijk Kriekenveld en omgeving wordt
één grote zone 30. De gemeenteraad heeft een aanpassing van het
politiereglement in die zin goedgekeurd.
Eerder had het college al een principiële beslissing genomen om in de
straat Prinsenbos de maximumsnelheid te beperken tot 30 km/u. Met deze maatregel
wil de stad de vaak gebruikte verbindingsweg tussen de Edingensesteenweg (N7)
en de Bergensesteenweg (N6) verkeersveiliger maken. Maar het zou vreemd zijn
mocht je op de aangrenzende straten sneller mogen rijden dan op de hoofdstraat.
Daarom wordt de volledige buurt één grote zone 30. Het gaat om alle straten die
zich links en rechts bevinden van het Prinsenbos.
Deze zone wordt onderaan begrensd door de A. Puesstraat (die nu reeds
gedeeltelijk een zone 30 is) en de Sterrestraat, links door de Edingensesteenweg,
rechts door de Bergensesteenweg en bovenaan door de autosnelweg E429/A8.
Binnenkort worden de nodige verkeersborden geplaatst. Vanaf dat moment is de
nieuwe zone 30 ook afdwingbaar.
Zone 30 maakt omgeving verkeersveiliger
Autobestuurders hebben bij een snelheidsbeperking van 30 km/u een veel
breder gezichtsveld dan bij hogere snelheden. Zo zien ze veel beter wat er
links en rechts van hen gebeurt en kunnen ze ook beter reageren op mogelijke
hindernissen. Wie 30 km/u rijdt, heeft dus letterlijk en figuurlijk veel meer
oog voor andere de weggebruikers en dat verkleint het risico op een ongeval.
Bovendien bedraagt de remafstand in een zone 30 zo’n 13 meter. In een zone 50
bedraagt de remafstand 27 meter en in een zone 70 zelfs 45 meter.
Het stadsbestuur vraagt de politie om regelmatig te controleren. Er
wordt ook onderzocht of deze zone kan uitgebreid richting Wittendreef. Maar dan
moeten er wel eerst snelheidsremmende maatregelen genomen worden.
Bij de oppositie
Bij de N-VA is de overtuiging eerder getemperd: Zone 30 in wijk Kriekenveld creëert valse verwachtingen, luidt het daar.
“Zone 30 in de wijk Kriekenveld klinkt mooier
dan het in werkelijkheid zal blijken. Alles staat of valt met het
effectief afdwingen van de snelheid. Bovendien bevat de wijk met de
Prinsenbos een doorgangs- en ontsluitingsweg. Is het
realistisch ook daar 30 km per uur in te stellen?”, vraagt Lembeeks
N-VA-raadslid Eva Demesmaeker zich af.
Uit de invoering van de zone 30 op Sint-Rochus
kunnen lessen getrokken worden: als je zone 30 invoert moet je ze ook
kunnen afdwingen. Anders krijg je enkel gebroken beloftes en frustraties
bij de betrokken buurtbewoners. Ze verwachten
een rustige, veilige straat maar merken in de praktijk nauwelijks
effect van de invoering van de zone 30.
De lage snelheid afdwingen zal moeten gebeuren met
aangepaste weginfrastructuur eerder dan politiecontroles. “Ondanks het
plaatsen van bloembakken nodigt de straat op vele momenten nog steeds
uit om sneller te rijden dan 30 km per uur.
En dus zullen veel flitscontroles nodig zijn maar dat is technisch niet
steeds mogelijk. Er is heus wel meer nodig dan zone 30-borden en wat
bloembakken om resultaat te bereiken,” zegt Eva Demesmaeker.
De Prinsenbos is daarenboven een belangrijke
verkeersader in de wijk die dient als doorgangs- en ontsluitingsweg. Er
is geen centrumfunctie of schoolomgeving. Op zulke straten zone 30
invoeren en afdwingen is volgens de N-VA-fractie niet
vanzelfsprekend. “Vergelijk het met Ysayestraat boven op Sint-Rochus.
Ook daar had men beter voor 50 geopteerd in plaats van 30,” besluit
Demesmaeker.