Om het zicht op Kasteelvijver in Essenbeek
zoveel mogelijk te bewaren, wil de stad vanaf de Kasteelstraat een toegangsweg
laten aanleggen van ruim 17,60 meter breed. Ook langs de vijver zelf wordt een
openbare weg gerealiseerd met een breedte van 1,60 meter. Op die manier blijft
de kasteelvijver in Essenbeek toegankelijk voor het publiek en kan er op
termijn ook een verbinding gelegd worden met het achterliggende
Warandepark.
De eigenaar van de kasteelvijver en de omliggende gronden wil er 11
nieuwe woningen bouwen. Na een jarenlange procedurestrijd tussen de
eigenaar, de stad en de omwonenden gaf de gemeenteraad eind vorig jaar groen
licht voor een dading. Dat is een overeenkomst tussen de stad en de eigenaar
waarbij wordt afgesproken dat de lopende procedures worden stopgezet in ruil
voor enkele toegevingen. Zo werd afgesproken dat de stad een procedure zou
opstarten voor de aanleg van een publieke weg langs de vijver op de gronden van
de projectontwikkelaar. Daardoor blijft het zicht op de vijver behouden en is
er op termijn ook een doorsteek mogelijk
naar het achterliggende Warandepark. Door een dading te sluiten met de
eigenaar wou de stad een doemscenario voorkomen waarbij de projectontwikkelaar
– na een zoveelste juridische procedureslag - alsnog gelijk kreeg en zonder
voorwaarden de site kon volbouwen.
Intussen is een rooilijnplan opgemaakt. Daarop is te zien
waar de nieuwe openbare weg komt. Voor de verbinding met de
Kasteelstraat voorziet de stad in een brede toegang van 17,60 meter. "Op die manier
bewaren de bewoners van de Kasteelstraat gedeeltelijk het zicht op de vijver,
die met deze nieuwe weg opnieuw toegankelijk wordt voor het publiek. Dat is op
dit moment niet het geval. De nieuwe toegangsweg zal aansluiten op een andere nieuw aan te leggen
gemeenteweg van zo’n 1m60 breed die moet lopen langs de noordelijke zijde van de
kasteelvijver. Deze gemeenteweg kan je beschouwen als een trage weg en is dus
voorbehouden voor fietsers en voetgangers die van de vijver willen genieten." aldus het schepencollege in zijn toelichting.
Op termijn wordt deze weg ook doorgetrokken naar het achterliggende
Warandepark. Deze aansluiting past ook in het samenwerkingsverband
Plan Boommarter waar de stad deel van uitmaakt. Dat plan heeft de ambitie
om alle kleine en grote natuurgebieden en bossen rond Halle met
elkaar te verbinden.
De projectontwikkelaar moet de weg op zijn kosten aanleggen, hij blijft namelijk eigenaar van de gronden. Om ervoor te
zorgen dat iedereen er kan komen wandelen en fietsen, krijgen deze wegen
een erfdienstbaarheid van openbaar nut.
Openbaar Onderzoek
De gemeenteraad keurde dinsdag het voorlopige rooilijnplan goed. Dat
wordt nu gevolgd door een openbaar onderzoek dat binnenkort zal worden
aangekondigd op www.halle.be. Vanaf dan kan je plan niet alleen online maar
ook op het stadhuis inkijken. Adviezen, opmerkingen en bezwaren kunnen
uiterlijk tot de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of
digitaal aan het stadsbestuur bezorgd worden.
N-VA Halle in het verweer
N-VA bood tijdens de gemeenteraadszitting opnieuw weerwerk in het dossier
van de Kasteelvijver van Essenbeek. Na de geheimzinnige, vertrouwelijke dading
tussen stadsbestuur en een projectontwikkelaar eerder dit jaar, waardoor een
omstreden bouwproject kan gerealiseerd op een strook gedempte vijver, stond
deze keer het rooilijnplan voor een stukje voetweg op de agenda. N-VA’ers Nelly
Lanis en Mark Demesmaeker hekelden opnieuw wat die zij "de hypocrisie van groenen en
socialisten" noemen.
Mark
Demesmaeker: “Jarenlang ijverden jullie zelf voor het behoud van de vijver,
en nu gaan jullie overstag voor bouwplannen die herhaaldelijk geweigerd werden.
Een project zonder enig voordeel voor Essenbeek. Een rij woningen langs
de Kasteelstraat, een beperkte doorkijk, en nu…. een doodlopend wegje langs een
betonnen bak naar nergens… Dat is wat overblijft van de historische kasteelvijversite
die eeuwen lang het dorpsbeeld van Essenbeek heeft bepaald.”
Achter
enkele woningen komt een voetweg, maar die blijft eigendom van de
projectontwikkelaar. In haar motivatie verwijst het College naar de mogelijke
latere aansluiting met het achterliggende Warandepark. “Dat het stukje weg privé-eigendom blijft, hypothekeert dat vooruitzicht,” argumenteert Mark
Demesmaeker. “Als het College echt werk wil maken van zo’n verbinding, dan
moet ze nu gelijk ook een analoog rooilijnplan maken voor die aansluiting met
het Warandepark, en moet de weg echt openbaar domein worden.”
N-VA’ers
Nelly Lanis en Mark Demesmaeker werkten hiervoor een amendement uit. Dat werd
door de meerderheid weggestemd.
Nelly
Lanis besloot scherp : “Dit bestuur heeft alle geloofwaardigheid verloren. Deze dading is duidelijk geen win-win oplossing
voor de Stad maar een volledige vrijgeleide voor de projectontwikkelaar. Geen
strobreed wordt hem in de weg gelegd. Met de steun van dit stadsbestuur worden
alle controversiële acties van de laatste 20 jaar beloond. Zonder de vermeende
illegale ingrepen, vijververkleiningen, betonnering van de oevers, milieuschade
enz. was het niet eens mogelijk hier te bouwen. Ruimtelijk ordening hier in
Halle is een farce!” Vooral de groene schepenen moeten het bij Nelly ontgelden: “Jullie
hebben nagelaten het dossier grondig te bestuderen. Jullie hadden het verschil
kunnen maken door een RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan ) op te starten en de
vijversite definitief als parkgebied te bestemmen. Dit was de enige juiste weg
om het karakter van het gebied te respecteren. Shame on you!”