In Halle zorgt Corona zoals alom voor veel ellende en ongerustheid. Toch is zelfs ook hier een klein lichtpuntje, alvast voor de bekende Fietsersbond die steevast felle reacties uitlokt bij voor- en tegenstanders van de tweewieler in het stadsverkeer. Hier geldt dan ook de stilaan tot op de draad versleten zegswijze: "Elk nadeel heb z'n voordeel." Met dank aan een inmiddels overleden Hollandse stervoetballer, die hiermee in de Canon van de Nederlandse literatuur is beland.
©Fietsersbond Halle: voetgangers en fietsers palmen de Beestenmarkt in. Wel vreedzaam, natuurlijk |
Terug naar Halle: daar zegt de Fietsersbond nu: " Laat ons van de Coronaperikelen gebruik maken om heel de binnenstad tot zone 20 om te vormen en het "historisch ei" dat deze binnenstad vormt toevertrouwen aan fietsers en voetgangers. Zij mogen zich hier kronen tot koning, keizer, admiraal: het wordt van hen allen alleen allemaal".
Concreet
Vanaf 11 mei zal een nieuwe fase van de Corona-exit van start gaan en
dan kunnen winkels geleidelijk aan terug opengaan. Maar ook daar zullen
de regels rond afstand houden (bekend als het Engelse social distancing) gerespecteerd moeten worden. Daarom hebben al
enkele steden besloten om een deel van hun stadskern om te toveren tot
woonwijk.
De Fietsersbond Halle vindt dat dit ook in Halle zou kunnen gebeuren. Zo
zouden voetgangers voorrang hebben en de volledige breedte van de weg
gebruiken. Op deze manier kunnen ze de regels rond social distancing maximaal
respecteren.
Fiets
Volgens de Fietsersbond zouden enkele handelsstraten ook tijdelijk
autovrij gemaakt kunnen worden. “Zelfs met social distancing neemt een fietser
nog steeds 8 (geparkeerd) tot 15 (rijdend) keer minder ruimte in beslag dan een
personenwagen. Voetgangers nemen zelfs nog minder ruimte in. Wie rekent, zet
dus in op voetgangers en fietsers. Zij winkelen trouwens vaker lokaal”, zegt de Bond.
“Door de
coronamaatregelen hebben veel Hallenaars de weg
gevonden naar de fiets. Dit biedt onze stad een unieke kans om dit gezonde en
goedkope vervoermiddel nog aanlokkelijker te maken, met slechts enkele kleine
ingrepen. Zo kan een veilige fietsroute door Halle eenvoudig vervolledigd
worden door zo snel mogelijk een fietsstraat te maken van de Leide”, aldus de
bond. Zo wil de Fietsersbond "de mobiliteitsknoop meer ontwarren en een stap zetten naar
een meer gezonde, veilige en menselijke stad." Of: waartoe Corona al niet leiden kan.