Code Rood voor Halse Verkeersknoop Blijf op de Ring
Halle vreest voor verkeersinfarct in de komende dagen en weken ©Stad Halle
Het stadsbestuur van Halle
waarschuwt alle weggebruikers voor grote verkeersproblemen en mogelijke
mobiliteitschaos in de komende dagen en weken. Aanleiding is de
combinatie van de plaatsing van Geluidsschermen op de Ring en de start
van de grote bouwwerken voor de Zuid- en de Zennebrgug in Halle zelf.
In een mededeling luidt het als volgt: Blijf op de Ring
De kans is zeer groot dat de Zennevallei de volgende weken af
te rekenen krijgt met een bijzonder drukke ochtend- en avondspits. Zo
worden op de Ring rond Brussel geluidsschermen geplaatst in Beersel en
Drogenbos. Al het verkeer op de binnenring wordt daarom over twee
rijstroken gestuurd. Ook de oprit in Huizingen (richting Brussel) gaat
dicht tot het einde van de werken. De kans is groot dat bij filevorming
veel automobilisten de Ring verlaten voor een alternatieve route. Maar
Halle raadt dit ten stelligste af omdat het ook op de N6, en vooral in
het centrum van Halle, bijzonder druk zal worden door de bouwwerken van
de Zenne- en Zuidbrug.
Ook de voorbije weken werd opvallend veel sluipverkeer
vastgesteld op de N6 (de verbinding tussen Tubeke en Brussel) door de
werken op de Ring op Brussel. Zeker bij een lange file of een
verkeersongeval, kiezen bestuurders ervoor om de R0 in Tubeke of Lembeek
te verlaten en hun reisweg verder te zetten via de N6 die ook Halle
doorkruist (via de Bergensesteenweg, de Auguste Demaeghtlaan en de
Brusselsesteenweg). Ook in de andere rijrichting verlaten bestuurders
vaak de Brusselse Ring in Anderlecht of Drogenbos om vervolgens via de
N6 de verkeersmoeilijkheden op de Ring te omzeilen. Dit leidde de
voorbije weken al meermaals tot zeer lange wachttijden op de N6 in
Sint-Pieters-Leeuw en Halle.
Vanaf maandag gaan de werken op de Ring rond Brussel een nieuwe
fase in. Wegen en Verkeer plaatst dan op de binnenring (dus richting
Brussel) nieuwe geluidschermen en nieuwe LED-verlichting in Drogenbos,
Beersel en Huizingen. Om de werken op een vlotte en veilige manier te
kunnen uitvoeren, wordt het doorgaand verkeer op de binnenring over 2 in
plaats van 3 rijstroken gestuurd. Voorts zal de oprit in Huizingen (nr.
20) vanaf zaterdag 18 januari tot het einde van de werken afgesloten
zijn voor alle verkeer. Halle vraagt al het doorgaand verkeer op de Ring
rond Brussel om de snelweg niet te verlaten omdat het ook op de N6 sowieso bijzonder druk wordt.
Zo wordt al het verkeer dat normaal gezien de oprit in
Huizingen neemt, via de Alsembergse- en Bergensesteenweg (N6) omgeleid
naar het op- en afrittencomplex in Anderlecht. Dus op de N6 in
Sint-Pieters-Leeuw wordt het bijzonder druk.
Bovendien worden ook in Halle extra verkeersmoeilijkheden
verwacht op de N6 (Auguste Demaeghtlaan & Brusselsesteenweg) door
het afsluiten van de Zennebrug. De stad heeft weliswaar enkele
ondersteunende maatregelen uitgewerkt. Zo wordt op de N6 het doorgaand
en het lokaal verkeer van elkaar gescheiden tussen het kruispunt met de
Ninoofsesteenweg en het kruispunt met de Jean Jacminstraat. Voorts wordt
er op de N6 een langere voorsorteerstrook uitgerold voor het verkeer
dat richting Ninove wil. Ook het aantal kruisende bewegingen wordt
beperkt door het afsluiten van de Zuster Bernadastraat. Met deze kleine
ingrepen proberen we de hinder op de N6 te beperken. Maar uiteraard zijn
deze maatregelen zeker niet toereikend om ook het sluipverkeer van de
Ring rond Brussel af te handelen. De N6 is de volgende weken m.a.w. een
bijzonder slecht B-plan voor wie geen zin heeft in de hinder op de Ring.
Wel integendeel, mogelijk word je er zelfs geconfronteerd met langere
wachttijden.
Bovendien leert de ervaring dat bij de start van een
omleidingsplan, er altijd extra files zijn door het zoekverkeer.
Bestuurders moeten immers altijd eerst even wennen aan de nieuwe
verkeerssituatie. Sowieso zal het dus op de N6 de eerste weken iets
drukker zijn. “Daarom, blijf op de Ring!”, aldus het duidelijke
reisadvies van de stad aan al het doorgaand verkeer tussen Wallonië en
Brussel.
Overleg tussen Halle en Wegen en Verkeer
De stad Halle heeft wel degelijk vooraf overleg gehad met de
Vlaamse overheid over de timing van al deze werken. De Vlaamse overheid
was reeds deze zomer op de hoogte van de Halse omleiding n.a.v. de
bruggenwerken. Alleen was de startdatum van de werken aan de Zenne- en
Zuidbrug op dat moment nog niet bekend. Maar het is logisch dat de
Vlaamse overheid haar eigen werkzaamheden niet gedurende twee jaar kan
stilleggen. De stad Halle heeft er bij de Vlaamse overheid evenwel sterk
op aangedrongen om bij de uitvoering van de werken op de Ring de
mogelijke impact op de Halse omleiding zoveel mogelijk te beperken. Zo
werd bij de recente onderhoudswerken op de e429 de signalisatie op de
E429 nog aangepast om geen onnodig verkeer door onze stad te sturen.
Maar de eindbeslissing ligt natuurlijk steeds bij Wegen en Verkeer
Vlaanderen. En uiteraard is de stad ook tevreden dat Vlaanderen in onze
wegen investeert.
Al nagedacht over een reisalternatief?
Aan de bewoners en de bezoekers van de stad wordt aangeraden om na te denken over een reisalternatief.
- Wie dichtbij Halle woont kan best te voet of met de fiets komen voor verplaatsingen die dit toelaten.
- Ook het openbaar vervoer is een aanrader. Elk 12 minuten rijdt er een bus tussen Halle - Sint-Pieters-Leeuw - Brussel. En ook het aanbod van lijn 156 (Halle-Lembeek) werd verdubbeld. In het tijdelijk circulatieplan voorzien we in de Arkenvest een vrije doorgang voor de bussen van De Lijn en de TEC. We willen voorkomen dat een bus die bijvoorbeeld van Lembeek, Pepingen of Sint-Pieters-Leeuw naar het station moet of omgekeerd, zich vastrijdt in een omleidingsroute.
- Voorts heeft Halle een zeer uitgebreid treinaanbod. Elk uur sporen er 7 treinen richting Brussel-Centraal en 3 richting Brussel-Luxemburg. Voorts zijn er rechtstreekse verbindingen met Leuven, Vilvoorde, Geraardsbergen, Mechelen, Denderleeuw, Kortrijk, Sint-Niklaas, Turnhout, Binche, ’s Gravenbrakel, Luik, Edingen, Aat en Doornik. Ook voor wie van ver komt kan de trein een handig alternatief zijn.
We beseffen uiteraard dat niet iedereen een vlotte verbinding
heeft met het openbaar vervoer of voor de fiets kan kiezen als
alternatief transportmiddel. Maar door deze vervoesmiddelen massaal te
promoten hopen we dat de verkeershinder beperkt blijft voor wie toch met
de wagen komt."
Meer echt nieuws over Halle op deze pagina's.
Meer echt nieuws over Halle op deze pagina's.