Halle 2019 over Parkeerdiscussies

 Op de jongste gemeenteraad in Halle had ook Yves Demanet heel wat bedenkingen bij het (nog steeds zeer ingewikkelde) parkeerbeleid  dat vanaf 1 februari wordt ingevoerd:

Ik vind de nieuwe prijssetting van de eerste 2 uur, 1 euro in de rode zone en 0,50 cent in de groene zone verstandig en vanaf nu competitief met andere steden. Wat ik ook verstandig vind is de uitbreiding van de maximum tijd in de blauwe zone, de nieuwe maximumtijd van 3 uur is veel realistischer dan de 2 uur van het voorbije jaar.

 Mijn eerste suggestie inzake het parkeerbeleid is de volgende.

Ik heb die drie uur in de blauwe zone realistisch genoemd, een tijdspanne die je veel meer marge geeft om op Sint-Rochus of in het centrum te vertoeven.  Waarom trekken we de lijn van die tijdspanne niet door naar de rode en groene zone? Waarom moeten die prijzen vanaf uur 2 naar boven? Laat ons de uuraanpassing in de blauwe zone consequent doortrekken naar de groene en rode zone : de eerste drie uur aan het nieuwe tarief van 1 euro en 50 cent. En het ook een vereenvoudiging in het parkeerbeleid : 3uur max in de blauwe zone, 3 uur max in de groene en rode zone aan het laagste tarief.  De handelaars als klanten gaan er jullie alleen maar dankbaar voor zijn.

 Mijn tweede suggestie is dat de centrummanager en de dienst lokale economie een prioriteit moet maken van de communicatie rond deze nieuwe tarieven. In een straal van 20km rond Halle moet het overal geweten zijn dat er lagere parkeertarieven zijn. De negatieve perceptie moet eruit want die zit diepgebakken.

 Mijn derde suggestie is : maak de blauwe zone van maandag tot en met vrijdag. Ik zie geen enkele reden om die op zaterdag te handhaven. Er is geen parkeerdruk van de pendelaars op zaterdag, dan hoeft dat parkeren met schijf niet voor de lokale bewoners.

 Mijn vierde suggestie is : maak van de Scheepswerfkaai ofwel een blauwe zone ofwel een gratis randparking. Het laatste zou betekenen dat de bewoners van het deel Brusselsesteenweg tussen de vroegere Pacha en Belsack opnieuw achteraan hun woning kunnen parkeren als ze daar geen garage hebben en alle plaatsen op dat stuk van de Brusselsesteenweg ingenomen zijn door voertuigen van anderen.

 Mijn vijfde suggestie is een punt van kritiek : ik vind die zonale verkeersborden gewoon onvoldoende en de facto verwarrend. Wie niet van Halle is, en bijvoorbeeld de Suikerkaai afrijdt en de Thevenetlaan inrijdt kan niet weten in welke zone hij zich bevindt daar staat geen gewoonweg niets, ook geen parkeerautomaat. Voor mij zou elke straat zijn minimale aanduiding moeten hebben.  En ik vraag ik me af hoeveel retributies dit soort situaties al opgeleverd hebben.

 Mijn zesde suggestie tenslotte is een toekomstgerichte, die kan bijvoorbeeld in 2025 gerealiseerd worden. met name de digitale signalisatie:  Wat is er daarvoor nodig? Een uitbouw van een sensorennetwerk dat registreert welke plaatsen vrij zijn en welke niet, die bezetting wordt dan doorgegeven  aan een digitale signalisatie op de invalswegen van Halle wat zoekverkeer vermijdt. Als het digitaal bord vermeldt dat bvb parking Oudstrijdersplein volzet is, dan hoeft niemand daar te gaan zoeken.   Elke autobestuurder ziet in een oogopslag zelfs op zijn app waar er voldoende plaats vrij is en kan er zich naar toe begeven. Dat zou een zeer mooie stap naar Halle  5G innovatieve Digitale Stad zijn.

 Tenslotte heb ik uitleg gevraagd over de geplande 'Bezoekerspas' voor de bezoekers van de blauwe zone. Blijkbaar staat deze pas nog niet op punt. Elk gezin zou er 10 krijgen. Maar hoeveel gezinnen zijn er op Sint-Rochus?  Stel dat er bijvoorbeeld 3.000 zijn dan zou dit jaarlijks de druk van 30.000 bezoekerspassen betekenen.  En wat kan er met die passen gebeuren? Die kunnen door gezinnen uitgedeeld worden of zelfs te koop aangeboden worden aan mensen die hier het hele jaar gebruik kunnen van maken zonder eigenlijk bij iemand op bezoek te gaan; niet weerhoudt hen hiervan. Het lijkt me dus veel zinniger om gewoon de blauwe zone van maandag tot vrijdag te beperken zoals het vroeger was.  Dan is die bewonerspas niet nodig.

 

Vaak gelezen

Actueel

Kapelletjes in Beersel