Sinds zes april 2021 is de Klarabrug in Halle open voor voetgangers, al dan niet uitgerust met allerhande accessoires met of zonder wielen. Je fiets mag erop, maar jij mag niet op je fiets op de brug. Naast je fiets op de brug mag wel. Ook de fiets op de brug op je rug dragen of in veldrijdershouding oversteken kan moeilijk verboden worden. Ideaal oefenterrein dus voor lokale cyclocrossers.
©Vlaamse Waterweg: de "snelle Klarabrug": tijdmeting met oSM |
Nog een voordeel: het is een snelle brug. Dat heeft de openbare omroep VRT vastgesteld en wereldkundig gemaakt.
Feiten even gecheckt, want zelfs met het waarheidsgehalte van VRT-publicaties kan twijfel blijven heersen.
Dit zegt OpenStreetMap (OSM) ons: kortste weg naar de Grote Markt
Vanaf het NMBS-station Halle. Vertrekkend van aan de oudere Sint-Annabrug aan de Vandenpeerenboomstraat:
Kortste weg te voet: over beide bruggen 531 meter, 6 meter omhoog, 2 meter omlaag: 6 minuten
Kortste weg met de fiets: via de Bospoortbrug 1.1 km, 9 meter omhoog en 5 omlaag: 4 minuten
Kortste weg met de auto via de brug over de vaart (brug van Lecocq) 1.3 km 4 minuten. Niveauverschillen worden voor auto’s niet berekend in OSM.
Conclusie: voor voetgangers is de Klarabrug een snelle verbinding. Het enige alternatief is de route te kiezen die voor de fietsers als kortste weg geldt: over de Bospoortbrug en verder via de Basiliekstraat. Dat is dubbel zover en je mag dus rekenen op zowat 12 minuten. Het voordeel verdwijnt gedeeltelijk als je aan het eigenlijke stationsgebouw vertrekt.
Vraag: zullen de sporende scholieren de Klarabrug
verkiezen boven de Bospoortbrug als ze van de trein stappen? Ik gok: niet
allemaal, want via de Bospoortbrug is het wel leuker wandelen. Kom je vanuit de richting Brussel en zit je vooraan in de trein, dan is de Bospoortbrug de logische keuze...