Regio - Tol betalen om tram of metro te bereiken of in de Ikea te gaan winkelen?

 

Blijven we weg uit Brussel?

 

©Auto55.be

Wie is er bereid om stadstol te betalen  als hij  of zij met de auto naar de Ikea  of Decathlon wil, of om in de Put van Calevoet de tram te nemen of de wagen aan het dichtst bij zijnde metrostation te parkeren? Of in Basilix of Westland te gaan winkelen? Of een zieke te bezoeken in een Brussels ziekenhuis?

Het zit er nochtans aan te komen, want zoals de krant De Tijd in haar editie van 15 oktober 2020 meldde, denkt het Hoofdstedelijk Gewest Brussel aan een stadstol plus kilometertelling die 500 miljard euro moet opleveren.

In het Vlaams Parlement is er een actualiteitsdebat over gevoerd, waarbij blijkt dat Vlaanderen dit plan niet echt lust.

Bijna alle partijen in het Vlaams Parlement verzetten zich tegen de mogelijke invoering van een stadstol in Brussel. Ook Open VLD en SP.A, die mee in de Brusselse regering zitten, nemen er afstand van. (Groen benadrukt dat het nog gaat om een nota en vraagt de Vlaamse regering om in gesprek te gaan.) Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is duidelijk: "Zet Brussel eenzijdig door, dan zullen we alle mogelijke juridische middelen uitputten."

'Pestbelasting'

In het actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement schaarden zowat alle partijen zich achter die kritiek. Ook Open VLD, nochtans deel van de Brusselse regering, was erg duidelijk. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD): "Het kan niet dat Brussel eenzijdig een platte belastingverhoging invoert die de Vlaming in zijn portemonnee treft en die de Vlaming discrimineert."

Collega-minister Matthias Diependaele (N-VA) herhaalde ook al zijn verzet tegen de Brusselse "pestbelasting".

Ook SP.A, nog een partij die in de Brusselse regering zit, lijkt afstand te nemen van de Brusselse plannen. "Zonder sociale alternatieven voor de auto kan de stadstol er voor ons niet komen," zegt SP.A-fractieleider Hannelore Goeman.

Volgens minister Peeters investeert Vlaanderen deze legislatuur alleen al 800 miljoen euro in alternatieven voor de wagen in de rand rond Brussel, gaande van 100 kilometer aan bijkomende fietsinfrastructuur, tot het Brabantnet met onder meer drie extra tramverbindingen.

 

Vlaamse Brusselaars

In schril contrast met die afwijzende houding staan de commentaren van Vlaamse Brusselaars op een artikel over de stadstol dat verscheen op de website Bruzz, het  Nederlandstalige mediakanaal dat grotendeels met geld uit Vlaanderen in de hoofdstad wordt opengehouden. (Bruzz is website, tv en radio en weekblad).

Al die mensen vinden in grote meerderheid dat elke niet-Brusselaar die met de auto de stad in wil, daarvoor moet betalen.

Een éénling maakt wel deze scherpe analyse: “Deze stadstol is gewoon de pendelaars (en vooral de Vlamingen) tot 3 keer voor hetzelfde doen betalen. Ik krijg heel de tijd te horen dat Brussel kreunt onder autopendelaars. Maar wat de Brusselse politici vergeten te zeggen is dat bij de laatste staatshervorming Brussel extra compensatie kreeg voor die pendelaars.

Namelijk 150 miljoen euro extra mobiliteitsbijdrage, 125 miljoen via Beliris voor o.a. de verlenging van de metro en nog eens 44 miljoen euro voor pendelaars-specifieke opportuniteitskosten.

Alleen hoor ik de Brusselse politici als het gaat over deze middelen in kader van de financieringswet zeggen dat de stadstol in de plaats komt van deze federale tussenkomsten. Neen, de Brusselse politici willen én deze compensatie via de financieringswet én de stadstol én rekeningrijden.

Op een rijtje: een Vlaamse pendelaar betaalt dus een eerste keer aan het Brussels Hoofdstedelijke Gewest via zijn belastingen (via de compensatie voor pendelaars/mobiliteit en de bijzondere financieringswet), betaalt twee keer via de stadstol om BHG binnen te komen en dan nog eens een derde keer om binnen het BHG  kilometers af te leggen?”

 

Los daarvan: ga jij tol betalen?  Gaan al die mensen die vanuit Vlaanderen en Wallonië met de auto naar Brussel rijden om er te werken, die tol betalen? Gaan bedrijven en overheidsinstellingen Brussel verlaten?  Benieuwd wat er van komt en wat de economische impact van dit Brussels plan zal worden...

Vaak gelezen

Actueel

Kapelletjes in Beersel