Bron: RetailDetail 1 oktober 2020
Ondanks de hogere kosten die de coronapandemie met zich brengt, verwacht Colruyt Group dit boekjaar toch minstens evenveel winst te maken als vorig jaar. Dat is gezegd op de Algemene Vergadering.
Probleem met prijsperceptie
De coronacrisis had uiteenlopende effecten voor Colruyt Group, zo
verklaarde voorzitter Jef Colruyt in z’n toespraak. De voedingswinkels
kenden grote omzetstijgingen, de non-foodwinkels moesten tijdelijk de
deuren sluiten. Naar aanleiding van de pandemie deed de groep bijkomende
investeringen om de veiligheid en de gezondheid van klanten en
medewerkers te garanderen. Ook kregen de medewerkers additionele
vergoedingen. Toch zal het nettoresultaat van het lopende boekjaar
minstens dat van het vorige evenaren. Al kan dat
resultaat nog wel beïnvloed worden door de grote onzekerheid als gevolg van de
crisis. De firma boekte afgelopen boekjaar een
winst van 380 miljoen euro.
Dat Colruyt tijdens de lockdown marktaandeel verloor, is volgens operationeel directeur Marc Hofman te wijten aan het feit dat consumenten vaker buurtwinkels bezochten. Maar met de Colruyt-formule is niets mis, zegt hij in De Standaard: “In periodes dat corona minder leeft bij de mensen, krijgen we opnieuw meer klanten in onze supermarkten.” Colruyt opent nu zelf ook meer kleine winkels dan grote en blijft inzetten op z’n laagsteprijzenstrategie. Wel is er een probleem van perceptie: door het verbod op promoties stegen de voedingsprijzen en dat was bij Colruyt meer zichtbaar dan bij andere retailers, omdat de discounter z’n prijzen afstemt op die van de concurrenten. Het bedrijf verwacht opnieuw meer concurrentie, onder andere door de ambities van Albert Heijn en Jumbo in Vlaanderen.