HALLE - Demanet heeft vragen bij Crisismanagement van de stad

Gemeenteraadslid Yves Demanet maakt zich druk en toont zich bezorgd om de slechte werking van  de Sector  Stadsontwikkeling en  de manier waarop het schepencollege  hierop reageert.  Wij citeren het raadslid: 
 
©Halle 2019 Yves Demanet

"Wat is er loos achter de muren van het Oudstrijdersplein nr 18?

‘Hier werken we aan een betere dienstverlening’, staat er op dit ogenblik geafficheerd voor de ingang van het Stadhuis op het Oudstrijdersplein. “Er komt een frisse, aangename en groene wachtruimte”, klinkt het.

Op de extra Gemeenteraad die doorgaat op 16 juli 2020 staat er op de agenda een fundamenteler probleem dan een betere dienstverlening via een vergroende balie. Agendapunt 21 : ‘Sector Stadsontwikkeling – interim management ; beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 juni 2020 bij Hoogdringendheid – Kennisneming.’

Wat u hier dient te lezen is dat de opdracht van de crisismanager die de werking van de ‘sector Stadsontwikkeling’ moet doorlichten – herinner je de affaire van de Besix’ verwijlinteresten factuur ten belope van 209.000 euro - wordt verlengd met 12 maanden. De initiële vergoeding van deze externe crisismanager wordt opgetrokken van 18.800 euro ( = voor de voorbije maand) naar een geraamd eindbedrag van nagenoeg 160.000 euro (tot eind juni 2021).


Waar komt het op neer?

Op 8 mei 2020 besluit het schepencollege dat de sector ‘Stadsontwikkeling’ aan een intern onderzoek dient onderworpen  te worden om een betere werking te bekomen; er zijn namelijk onregelmatigheden gebeurd. De Besix-factuur is in deze het vuur aan de lont. Maar er zijn ook andere feiten die zwaar doorwegen.


Ter inlichting : de sector ‘Stadsontwikkeling’ is een overkoepelende naam binnen de stadsdiensten. We vinden er 5 afdelingen terug : Integrale Veiligheid, Lokale Economie, Ruimte en Wonen, Woonwinkel Zennevallei en Openbaar Domein.


Maar opgepast. Zo een afdeling kan ook weer uit verschillende diensten bestaan. ‘Openbaar Domein’ bestaat uit de diensten : Openbare Werken, Milieu en Mobiliteit. En het is bij dit ‘Openbaar Domein’ waar er nogal wat schoenen wringen. Er vallen harde woorden als ‘nonchalance’, het ‘niet halen van termijnen’, ‘een gebrek aan opvolging’, ‘bedroevende resultaten’, ‘falend beleid’…
 

Vreemd is dat ‘Openbaar Domein’ reeds in 2016 werd doorgelicht om tot een betere organisatie en werking te komen. Deze doorlichting bracht dan weinig zoden aan de dijk.
 

Nu is het dus aan de externe crisismanager die eerst van start ging van 18 mei tot 30 juni ( bedrag : 18.000 euro) en nu dus nog 12 maanden (geraamd bedrag : 141 600 euro) krijgt om de sector terug op de sporen te krijgen. 

De komende Gemeenteraad van 16 juli krijgt dit agendapunt louter ‘ter kennisgeving’. Het schepencollege beroept ‘hoogdringendheid’ om de aanstelling van de crisismanager buiten de verantwoordelijkheid van de Gemeenteraad te houden en zelf de opdracht te gunnen. Deze ‘hoogdringendheid’ slaat op : ‘omstandigheden waarbij het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken’. 

Dit doet vragen rijzen.
1) Wat is er loos op deze diensten die onder ‘Stadsontwikkeling’ ressorteren als ‘het geringste uitstel’ onbetwistbare schade zou veroorzaken?
2) Waarom is er precies nu die gebrekkige, ondermaatse werking? Of is dit al jaren aan de gang gezien de doorlichting van 2016?
3) Hoe gaat dit verholpen worden? Wordt het intern louter wat met pionnen schuiven? En gaan de zwakke schakels in een andere opstelling opnieuw opduiken? Wat met de ‘burn-out’-prestaties?
4) En, het belangrijkste : zal de Hallenaar, U en ik, uiteindelijk de vruchten kunnen plukken van deze reorganisatie? 


Tenslotte een retorische vraag die ik mezelf stel : het gaat hier over diensten zoals Openbare Werken en Mobiliteit die loodzware dossiers op hun tafel krijgen die zich in het alsmaar drukkere straatbeeld afspelen. 

“Is de ‘falende’ en ‘ondermaatse’ werking niet de rekening die we gepresenteerd krijgen voor een Halle dat alsmaar meer kreunt onder de bouwwerven, onder de kanaalwerken en ipso facto ook onder de dichtgeslibde mobiliteit?” Ik meen van wel. Afspraak op de Gemeenteraad van 16 juli, vanaf 20u live te volgen via Facebook." aldus Demanet.

Vaak gelezen

Actueel

Kapelletjes in Beersel