HALLE - Vlasmarktdreef blijft open voor autoverkeer

Op de jongste gemeenteraad (juni 2020) stelde  raadslid Marc Demesmaeker  voor om de Vlasmarktdreef, de  makkelijkste toegang tot het Hallerbos,  af te sluiten voor autoverkeer vanaf de Nijvelsesteenweg. Mobilieitsschepen Bram Vandenbroecke ziet verschillende hindernissen en bracht ook de mogelijke bouw van een Ecoduct  ter sprake. (N.v.d.r. : die laatste is waarschijnlijk een  lange termijn ambitie).


De Mesmaeker argumenteerde als volgt: "Het Hallerbos heeft door de coronamaatregelen kunnen genieten van relatieve rust. Het bos heeft daar zichtbaar deugd van gehad. Lange tijd bleef de Vlasmarktdreef afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, ook toen elders de toegangen al weer versoepeld waren. Zo werd het stilaan een gewenning: we laten de auto achter aan de rand van het bos en gaan te voet verder, of met de fiets. Geen probleem, want de rust en de stilte, daar genieten we nog net iets intenser van. 

© hallerbos.be  Toegankelijkheid Hallerbos voor gemotoriseerd verkeer  wordt al geruime tijd systematisch ingeperkt.

De gewenning werd een goede gewoonte. Maar sinds afgelopen weekend kunnen auto’s weer de Vlasmarktdreef in. Hij reikt tot diep in het bos tot aan de Achtdreef. Voor het welzijn van het Hallerbos zou het zeker aangewezen zijn om gemotoriseerd verkeer voorgoed te weren. Zeker in het vooruitzicht van de realisatie van een ecoduct. Daarom is het misschien toch jammer dat er geen gebruik gemaakt is van de uitzonderlijke coronatijd om de nieuwe gewoonte te bestendigen en een nieuw inzicht te doen rijpen: dat auto’s aan de rand van het bos horen, niet er in, en dat het bos en wijzelf daar alleen maar voordeel uit halen.

Daarom de vraag naar de reden waarom de Vlasmarktdreef niet definitief werd afgesloten voor autoverkeer. Is er daartoe niet overwogen en wat zijn de redenen waarom anders is besloten?

Schepen van mobiliteit Bram Vandenbroecke ziet dat niet meteen zitten: " Uw vraag is zeer begrijpelijk en leeft ook bij ons. De reden waarom de Vlasmarktdreef tot hiertoe nog niet definitief afgesloten werd voor autoverkeer, is dubbel.

De eerste is omdat we vooraleer zo’n beslissing te nemen natuurlijk in overleg moeten gaan met de beheerder van het bos. Ook voor hen waren het drukke tijden en dit overleg is tot op heden nog niet kunnen doorgaan. Ten tweede moet deze beslissing weloverwogen gebeuren. 

We zien op dit moment nog openstaande problemen op het  vlak van toegankelijkheid. Ik denk hierbij specifiek aan de maandelijkse mindervalidentoer die aan  Achtdreven start en in het algemeen aan mindervalide bezoekers van het bos en gezinnen die met een kinderkoets door het bos willen flaneren. Deze mensen zijn op zoek naar voldoende verharde wandelpaden die verbonden zijn met de parkings.

Ten derde moet er ook voldoende parkeerplaats zijn in de nabijheid van het bosmuseum.

De beslissing moet weloverwogen worden genomen en ook met de nodige toekomstvisie. Idealiter is een ecoduct hier het finale sluitstuk van. Het Vlaams Gewest onderzoekt momenteel in overleg met de stedelijke diensten de mogelijkheid om een ecoduct over de brug over de R0 te plaatsen. Dit plan kadert in het Plan Boommarter. Dit ecoduct moet beide delen van het Hallerbos korter bij elkaar brengen en de band  tussen Lembeekbos (en ruime omgeving) en Maasdalbos met het grootste deel van het Hallerbos verstevigen. In geval van de komst van de viaduct zou het afsluiten van de Vlasmarktdreef een logisch gevolg zijn.  

Maar daar hoeven we ons inziens niet op te wachten. Ecologisch zou het afsluiten van de Vlasmarktdreef immers een enorme meerwaarde zijn. Van zodra we de bovenstaande punten opgelost hebben, kunnen we verdere stappen vooruit zetten om de Vlasmarktdreef voor autoverkeer af te sluiten."

Conclusie: alle mogelijkheden liggen open.


Vaak gelezen

Actueel

Kapelletjes in Beersel