Per vergissing gaf de stad Halle in 2017 een ontwikkelaar een
vergunning om baanwinkels te openen aan het Bevrijdingsplein. Omdat ze
het handelscentrum wou versterken en eigenlijkk geen baanwinkels wou,
besliste de stad in beroep te gaan tegen haar eigen
beslissing. Ze krijgt nu gelijk van de Raad van State maar legt het
arrest naast zich neer en vergunt de baanwinkels alsnog.
“Waarom dan al die kosten en procedures voor de rechtbank? Is men plots voor baanwinkels en is de leegstand in het handelscentrum geen argument meer?”, vraagt N-VA-raadslid Sven Pletincx zich af.
“Waarom dan al die kosten en procedures voor de rechtbank? Is men plots voor baanwinkels en is de leegstand in het handelscentrum geen argument meer?”, vraagt N-VA-raadslid Sven Pletincx zich af.
N-VA Halle stelt zich serieuze vragen bij de manier waarop de stad een
vergunning toekent voor het uitbaten van handelszaken op de vroegere
garage Surkeyn aan het Bevrijdingsplein. Sinds enige tijd zijn er op
deze site enkele handelszaken gevestigd maar de
stad zag hun komst niet zitten en gaf in 2017 een negatief advies voor
een vergunning. Achteraf bleek dat het schepencollege een vergissing had
gemaakt: het had deze aanvraag moeten weigeren in plaats van een
negatief advies te geven. Door deze fout behaalde
de ontwikkelaar stilzwijgend de vergunning binnen. Hierop trok het
schepencollege zelf naar de Raad van State om de eigen vergissing recht
te trekken. De stad haalde in april haar slag thuis. Einde verhaal, zou
men denken. Maar de stad is alweer van gedacht
veranderd en wil nu toch een positief advies geven aan deze
handelszaken.
“Deze gang van zaken is echt kafka in Halle”, zegt N-VA Halle
gemeenteraadslid Sven Pletincx. “De stad maakt eerst een bestuurlijke
vergissing en trekt nadien naar de Raad van State om deze recht te
zetten. Na een lange juridische slag haalt de stad haar gelijk.
En juist nu de vergunning wordt vernietigd, beslist het college toch
een positief advies te geven. Hiermee gaat ze niet alleen lijnrecht in
tegen haar eerdere houding, ze negeert ook drie negatieve adviezen van
de diensten mobiliteit, ruimtelijke ordening
en lokale economie. Het stadsbestuur lijkt dan toch een
voorstander voor de komst van deze baanwinkels. De beslissing gaat
regelrecht in tegen haar eigen visie om het handelscentrum te
versterken. Aan deze houding is kop noch staart aan te vinden.”