De stad Halle heeft de plannen voor de
fietssnelweg op een aantal punten bijgestuurd. Het gaat om aanpassingen die de
veiligheid van de fietsers verbeteren. Het gevolg is wel dat de werken in Halle
niet meer dit jaar zullen starten maar in april 2021.
Voor de realisatie doet de stad een beroep op de intercommunale Haviland omdat de aanleg van de fietssnelweg zicht uitstrekt over Halle, Sint-Pieters-Leeuw en Beersel. De volledige realisatie wordt via subsidies gefinancierd door de provincie Vlaams-Brabant.
Voor de realisatie doet de stad een beroep op de intercommunale Haviland omdat de aanleg van de fietssnelweg zicht uitstrekt over Halle, Sint-Pieters-Leeuw en Beersel. De volledige realisatie wordt via subsidies gefinancierd door de provincie Vlaams-Brabant.
Wat voorafging
De kanaalroute
Halle-Brussel is de populairste in Vlaams-Brabant. Alleen telt dit
jaagpad enkele ‘missing links’ waardoor de fietsers toch opnieuw even de
openbare weg op moeten. Met de realisatie van een fietssnelweg worden die
knelpunten weggewerkt. Omdat de fietssnelweg drie gemeenten doorkruist, heeft Haviland de leiding in het dossier. Haviland heeft intussen een voorbereidende
studie en een ontwerp afgeleverd, begin dit jaar ook
goedgekeurd door het gemeentebestuur.
Aanpassingen voor een betere veiligheid
Omwille van de veiligheid van de fietsers zijn er enkele aanpassingen nodig. Zo wordt er in Halle voor een betere
afscheiding gezorgd tussen het fietspad en de rijbaan tussen de
Alsembergsesteenweg en de Vanhamstraat. Voorts wordt er ter hoogte van de
Malheideweg ook een extra verharde rustplaats voorzien. De gemeenteraad gaf
dinsdag groen licht voor deze wijzigingen in het bestek en de raming. De stad
zal alle werken prefinancieren, het is echter de bedoeling dat deze via
subsidies van de provincie worden gerecupereerd.
De plannen van Haviland voorzien ter hoogte van de Klabbeeksesteenweg
ook dynamische verkeerslichten. De fietsers moeten er tweemaal de rijbaan
kruisen. Maar met dynamische verkeerslichten krijgen de fietsers er meteen
‘groen licht’ en kunnen ze vlot en veilig de oversteek maken. Ook deze lichten
worden gefinancierd met subsidies van de provincie. Maar het onderhoud ervan is
voor rekening van de stad. Hiervoor zal Halle een beroep doen op het Agentschap
Wegen en Verkeer. Door deze aanpassingen
zullen de werken voor de fietssnelweg in Halle wel niet meer in 2020 opgestart
worden maar in april 2021. Zowat een jaar vertraging dus.