De Lijn zet vanaf 28 juni de Ringtrambus in in Vlaamse Rand. Hiermee introduceert De Lijn hoogwaardig openbaar vervoer bij haar reizigers.
De Lijn is er helemaal klaar voor: vanaf
zondag 28 juni 2020 worden trambussen ingezet op lijn 820. Met de
introductie van de trambus in haar aanbod brengt De Lijn hoogwaardig
openbaar vervoer naar de Noordrand van Brussel. Het tracé van de
Ringtrambus loopt langs belangrijke attractiepolen waaronder het UZ in
Jette, Strombeek, het centrum en het station van Vilvoorde, Brucargo en
de internationale luchthaven van Zaventem. Tijdens de rustige
vakantiemaanden rijdt de Ringtrambus om de 30 minuten, vanaf september
wordt dat om het kwartier. De Ringtrambus ontleent zijn naam aan de
unieke combinatie van de wendbaarheid van een bus en het comfort van een
tram.
Start op zondag 28 juni
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare
Werken Lydia Peeters reageert tevreden: “Dit is een primeur voor
Vlaanderen. Met de inzet van deze 24-meter lange trambussen, met de
look van een tram en de wendbaarheid van een bus, zorgen we voor de
realisatie van het Brabantnet. De Vlaamse rand krijgt hiermee flexibel
en duurzaam openbaar vervoer. Een grote stap voorwaarts voor de modal
shift en de ontsluiting in deze filegevoelige regio. In de opstartfase,
tijdens de rustige zomermaanden, rijden de trambussen op lijn 820 om de
30 minuten, maar vanaf 1 september 2020 zal dat om het kwartier zijn en
zodoende een goed alternatief voor elke pendelaar”.
Infrastructurele aanpassingen
Om een trambus van 24 meter lang veilig te
laten rijden in de Vlaamse rand rond Brussel, werden de afgelopen
maanden heel wat werken uitgevoerd. "Niet alleen aan veiligheid bij het
manoeuvreren werd gedacht", zegt Marc Descheemaecker, voorzitter Raad
van Bestuur De Lijn. "Ook veiligheid en comfort voor de reiziger kregen
alle aandacht. Aan de eindpunten van de lijn 820 aan het UZ Brussel in
Jette en op de internationale luchthaven Brussels Airport werden nieuwe
haltes gebouwd. De perrons werden aangelegd op zo’n manier dat de
reizigers hier zowel comfortabel kunnen wachten als vlot en veilig
kunnen in- en uitstappen." Ook op andere locaties werden haltes
verbeterd zodat de reizigers via de verschillende deuren in en uit het
voertuig kunnen stappen. Het meest in het oog springen de nieuwe
trambushaltes in de Strombeeklinde in Strombeek-Bever of aan de
luchthaven van Zaventem.
Elk jaar een beetje vlotter dankzij nieuwe busbanen
Om vlot door alle straten te kunnen rijden,
heeft De Werkvennootschap wegenwerken uitgevoerd op maat van de
trambussen. Ook aan vrijliggende busbanen wordt gewerkt. “Op de
Luchthavenlaan in Vilvoorde zijn die busbanen er al en zijn ook de
verkeerslichten aangepast zodat de trambus voorrang krijgt” legt Marijn
Struyf van De Werkvennootschap uit. “We zijn ook aan het werken aan de
Sint-Annalaan in Vilvoorde en Grimbergen, en gaan het centrum van
Vilvoorde herinrichten in het kader van de Ringtrambus. Telkens een stuk
vrije busbaan klaar is, wordt ze ook in gebruik genomen. Zo wordt de
Ringtrambus elk jaar een beetje vlotter en efficiënter” zegt Struyf.