Bereikbaarheid van Brussel verzekeren bij de heropstart
Nood aan duidelijke communicatie renovatie Leopold II-tunnel
Brussel, 28 april 2020 - De renovatiewerken aan de Leopold II-tunnel
mogen de heropstart van bedrijven in de Brusselse metropool niet hypothekeren,
waarschuwt Voka Metropolitan. Het openbaar vervoer moet voldoende aanbod bieden
voor pendelaars. Bij belangrijke bottlenecks dienen de werken aan de tunnel te
worden uitgesteld of anders georganiseerd. Voka Metropolitan pleit voor een
duidelijke communicatie naar pendelaars over alternatieve routes en vervoersmodi
naar het centrum van Brussel.
Leopold II – tunnel gesloten wegens renovatie
De Leopold II-tunnel is sinds maandag gesloten voor renovatiewerken.
Normaal zou de tunnel tot de zomer alleen tijdens weekends gesloten zijn, om in
de zomermaanden volledig dicht te gaan, zoals voorgaande jaren. Maar door de
Corona-crisis hebben de werken enige tijd stil gelegen. Thans kan de aannemer
terug starten met beperkte ploegen om te voldoen aan de Corona-voorschriften.
Brussel Mobiliteit wil achterstand inhalen door in mei en juni de tunnel
alle dagen te sluiten, om op schema te blijven voor de deze zomer geplande
werken. Bij nieuwe maatregelen in kader van de bestrijding van de
Corona-pandemie, zal de organisatie van de werken herbekeken worden. Brussel
Mobiliteit rekent er op dat de komende maanden autoluw zullen zijn, omdat veel
pendelaars zullen telewerken.
Autoluwe periode biedt opportuniteiten
“Deze autoluwe periode biedt opportuniteiten voor wegenwerken. Men moet
echter ook rekening houden dat bij een heropstart ook het gebruik van openbaar
vervoer uitdagingen heeft, bijvoorbeeld door capaciteitsgebrek of omdat
pendelaars het openbaar vervoer mijden”, zegt Jan Van Doren, directeur Voka
Metropolitan. ”De mogelijkheid bestaat dat relatief meer pendelaars gebruik
zullen maken van de wagen. Overigens heeft de nationale veiligheidsraad ook
opgeroepen om eventuele verplaatsingen zoveel mogelijk met eigen vervoer
te doen. We moeten derhalve werken aan belangrijke verkeersassen, zoals de
Leopold II tunnel, goed monitoren, in functie van de pendelstromen. Aanvullend
dient er ingezet te worden op voldoende capaciteit van het openbaar vervoer
naar Brussel, of passende fietsverbindingen.”
Pleidooi voor heldere communicatie
Voka Metropolitan dringt ook aan op een duidelijke communicatie de
komende dagen van de begeleidende maatregelen voor de sluiting van de Leopold
II -tunnel, zodat pendelaars met kennis hun voorzorgen kunnen nemen. Verder kan
met het verderzetten van telewerk de verkeersdrukte wellicht beheerst blijven.