Delhaize en Colruyt slaan de
handen in elkaar: samen gaan ze kosteloos boodschappen leveren aan het
personeel in ziekenhuizen. De beide retailers beloven de ziekenhuizen eerlijk
te verdelen, en ook andere concurrenten zijn welkom.
Eén supermarktketen per ziekenhuis
Foto's © Colruyt Group |
De retailers begraven dus tijdelijk de strijdbijl,
naar eigen zeggen om "zoveel mogelijk ziekenhuispersoneel in België de
mogelijkheid te geven om hun boodschappen te laten leveren nabij hun
werkplek". Meer nog: ze stellen hun initiatief ook open voor andere
retailers, zodat samen alle Belgische ziekenhuizen beleverd kunnen worden.
Vorige week kondigde Colruyt al aan de medewerkers
van het UZ Leuven en UVC Brugmann te
gaan beleveren, terwijl Delhaize nu van start gaat met een
onlineboodschappendienst in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen.
Het gaat voor Delhaize om een test, waarbij het
ziekenhuispersoneel als eerste een reservatie kan plaatsen in de webshop van de
supermarktketen. De retailer hoopt "snel meer geïnteresseerde ziekenhuizen
te kunnen toevoegen aan het project", maar om de nodige capaciteit te
kunnen garanderen belooft het dus niet in het vaarwater van Colruyt te komen –
en omgekeerd. Elke retailer krijgt met andere woorden het alleenrecht op de
toegewezen ziekenhuizen.
Colruyt verduidelijkt het initiatief in een persmedeling als volgt:
Colruyt verduidelijkt het initiatief in een persmedeling als volgt:
In samenwerking met UVC Brugmann en UZ Leuven startte
Colruyt Group de voorbije dagen met de installatie van de logistieke
infrastructuur in beide ziekenhuizen. De aparte website op het
Solucious-platform waarop de ziekenhuismedewerkers boodschappen kunnen
bestellen is helemaal klaar. De medewerkers van UVC Brugmann en UZ
Leuven kunnen sinds afgelopen weekend bestellingen plaatsen. De eerste
aanleveringen vinden dinsdag 24 maart en woensdag 25 maart plaats. Vanaf
dan zullen de aanleveringen in het ziekenhuis volgen binnen de twee
werkdagen na bestelling.
Andere ziekenhuizen van over heel België toonden zich
eveneens sterk geïnteresseerd in deze dienstverlening. Colruyt Group
verhoogt daarom de logistieke capaciteit van Solucious om de online
boodschappen van ongeveer 30.000 ziekenhuismedewerkers op maat te kunnen
aanleveren. De groep plant deze volledige capaciteit gradueel
operationeel te brengen tegen ten laatste maandag 30 maart 2020. Alle
praktische details worden verder met de betrokken ziekenhuizen
afgesproken.
De vraag vanuit de ziekenhuissector blijft evenwel verder toenemen. Colruyt Group is daarom tevreden dat andere retailers het initiatief volgen en dat Delhaize een eigen systeem heeft opgezet om vanaf deze week de medewerkers van het UZA Edegem te kunnen beleveren.
De vraag vanuit de ziekenhuissector blijft evenwel verder toenemen. Colruyt Group is daarom tevreden dat andere retailers het initiatief volgen en dat Delhaize een eigen systeem heeft opgezet om vanaf deze week de medewerkers van het UZA Edegem te kunnen beleveren.
Marc Hofman, COO Retail Colruyt Group: “Talrijke andere
ziekenhuizen zijn geïnteresseerd in de dienstverlening die we voor UVC
Brugmann en UZ Leuven hebben uitgewerkt en contacteerden ons om ook voor
hun medewerkers een oplossing uit te werken. Onze voornaamste
doelstelling is in deze moeilijke tijden de ziekenhuismedewerkers
maximaal te ontzorgen wat betreft hun aankopen van voedingswaren voor
henzelf en hun gezin zolang de coronavirus-crisis duurt. We kunnen met
Colruyt Group evenwel alleen onmogelijk 100% van alle
ziekenhuismedewerkers in België bedienen.
Daarom ben ik zeer verheugd dat Delhaize deze dienstverlening ook ontwikkelt, zodat zoveel mogelijk ziekenhuismedewerkers in België van ons initiatief kunnen gebruik maken. Hiermee wordt nogmaals bevestigd dat we samen sterk kunnen staan om deze uitdagende tijden het hoofd te bieden”.
Daarom ben ik zeer verheugd dat Delhaize deze dienstverlening ook ontwikkelt, zodat zoveel mogelijk ziekenhuismedewerkers in België van ons initiatief kunnen gebruik maken. Hiermee wordt nogmaals bevestigd dat we samen sterk kunnen staan om deze uitdagende tijden het hoofd te bieden”.
Bron: RetailDetail 24 maart 2020/ Persmededeling Colruyt Group 24 maart 2020