Colruyt werkt met twee grote Belgische
ziekenhuizen een oplossing op maat uit om de voedingsaankopen van hun
medewerkers te kunnen leveren op hun werkplaats. Het ziekenhuispersoneel van UZ
Leuven en UVC Brugmann zal binnenkort bestellingen online kunnen plaatsen. Via
een apart logistiek netwerk zullen deze bestellingen afgeleverd worden in het
betreffende ziekenhuis. De dienst zal geleidelijk aan worden uitgerold in
afstemming met de ziekenhuizen. Zo wil Colruyt voor de
ziekenhuismedewerkers op termijn de zorgen over het aankopen van voedingswaren
wegnemen voor henzelf en hun gezin zolang de coronavirus-crisis duurt.
Tijdens deze uitzonderlijke tijden waarbij het
COVID-19 virus steeds breder verspreid raakt, worden de ziekenhuizen
geconfronteerd met heel ernstige uitdagingen. Het zorgpersoneel heeft lange
werkdagen en verwacht wordt dat de druk op de ziekenhuizen nog zal verhogen in
de komende weken. Zo blijft er voor de ziekenhuismedewerkers weinig tijd over
om hun dagelijkse aankopen te doen.
Op vraag van en in nauw overleg met twee grote
Belgische ziekenhuizen, het UVC Brugmann Ziekenhuis en het UZ Leuven,
ontwikkelt Colruyt momenteel een oplossing voor hun ziekenhuispersoneel.
Hiervoor gaat de groep het nodige logistieke apparaat ter beschikking stellen.
Marc Hofman, COO Retail Colruyt : “Onze 30.000 medewerkers (van onze
productiebedrijven, transport, logistieke centra, winkels, ondersteunende
diensten) geven al enkele weken het beste van zichzelf. Maar wij beseffen
dat de marathon van onze zorgsector, die over mensenlevens gaat, zo mogelijk
nog een stuk zwaarder is. Daarom willen we ziekenhuispersoneel ondersteunen met
een oplossing die wij voor hen op maat ontwikkelen. We willen hiermee ook onze
maatschappelijke verantwoordelijkheid als retailer verder opnemen”.
De logistieke organisatie wordt opgezet via Solucious,
het foodservice-bedrijf van de groep dat aan professionele klanten
voedingsartikelen levert. Solucious zal een website ter beschikking stellen met
een selectie uit het Colruyt assortiment. Op die website zullen de
ziekenhuismedewerkers hun bestelling kunnen plaatsen op het moment waarop het
voor hen past.
De bestellingen worden klaargemaakt per persoon, en
worden vervolgens centraal afgeleverd in het ziekenhuis van de betrokken medewerker.
Exacte startdatum, afleveringslocatie, afleveruren en alle andere praktische
regelingen worden momenteel afgesproken met de logistieke afdelingen van de
ziekenhuizen. Dat vraagt uiteraard nog even tijd: de ziekenhuizen binnen dit
project pakken dit stap voor stap aan om dit uit te rollen. De focus zal in
eerste instantie liggen op de zorgmedewerkers die zich momenteel in de
zogenaamde frontlinie bevinden, en de ziekenhuizen in kwestie zullen hier
verder intern over communiceren.
Marc Hofman besluit: “Met dit initiatief willen we
een bijdrage leveren om de ziekenhuismedewerkers in deze moeilijke tijden te
‘ontzorgen’. Samen staan we sterker om deze ongelofelijk uitdagende tijden de
baas te kunnen.”
Momenteel wordt de mogelijkheid bekeken om deze dienstverlening
uit te breiden naar zoveel mogelijk andere geïnteresseerde Belgische
ziekenhuizen. Andere ziekenhuizen die van deze dienstverlening gebruik willen
maken, kunnen alvast contact opnemen met Solucious, via info@Solucious.be. Solucious blijft ondertussen de bestaande klanten (professionele
keukens in de ziekenhuizen, zorginstellingen en cateraars) ook voorzien van
voedingsartikelen.