Begin augustus 2018 reed een vrachtwagen
op de Ring 0 tegen de Drasopbrug en vatte vuur. Sindsdien is de brug
op de grens van Buizingen en Dworp om veiligheidsredenen afgesloten
voor het gemotoriseerd verkeer. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA)
kondigde vorig jaar, toen hij nog bevoegd was voor Mobiliteit, aan dat
hij het Agentschap Wegen en Verkeer al opdracht had gegeven om een
nieuwe Drasopbrug te ontwerpen. Zijn opvolgster Lydia Peeters (Open
VLD) tempert de verwachtingen want “voor de bouw van de brug is er geen tussenkomst vanuit de verzekering”, liet zij weten.
“Daarom moet het project waarschijnlijk opgenomen worden in het
investeringsprogramma. Het project is nog niet opgenomen en daardoor is
de studie voor het nieuwe project nog niet gestart. Er kan ook geen
concrete timing gegeven worden.”
De
omwonenden reageren enigszins geprikkeld en vinden dit
onbegrijpelijk. Maar inmiddels is gebleken dat de verzekering van de
vrachtwagen die de schade veroorzaakte niet tussenbeide zal komen. De
aansprakelijkheid van de chauffeur kan juridisch niet worden
aangetoond, omdat hij waarschijnlijk moest uitwijken voor een ander
voertuig dat een plots en niet geheel correct manoeuver uitvoerde.
Administratief moet natuurlijk ook aan een hele reeks voorwaarden
worden voldaan (plannen, aanbesteding, openbaar onderzoek, enz.)
vooraleer aan herstel of vervanging van de brug kan worden begonnen. En
dat vergt tijd.