De
redactie van Regionaal Nieuws Zennevallei legde een tijdje geleden het oor te luisteren naar aanleiding van het Halse
Circulatieplan dat de bouw van de Zuid- en Zennebrug moet begeleiden.
We zochten en vonden suggesties van Hallenaren en andere Hallekenners, allen ervaringsdeskundigen die zich in en om de stad bewegen (te voet, per trein of met de bus en/of met enig ander van twee of meer wielen voorzien vehikel of met een combinatie van dit alles).
Talloze zoute, zure en zoete reacties kwamen ons ter ore. Wij legden enkele ervan voor aan de stad, via het voor sommige inwoners welbekende stedelijke "Reactieformulier". Onder het simpele motto: "niet blijven klagen, maar zelf eens gaan vragen". Luttele dagen later kregen wij een vriendelijk antwoord op enkele van onze vragen.
Grosso mode delen wij de bevolking van de Mariastad heel rudimentair en gemakshalve op in twee elkaar zachtaardig bekampende groepen: de zure zeurkousen en de onverbeterlijke optimisten. Steek ze bij mekaar in een eikenhouten vat en je brouwt gegarandeerd toch iets drinkbaars. (En denk er aan: goede geuze moet zuur zijn!) Van de bedenkingen die wij voorlegden kregen deze twee een antwoord:
"Om Sint-Rochus wat beter te laten ademen, kan de knip van de Biezeweide (tijdelijk) opgeheven
worden. Die knip op het kruispunt met de Rood Kruis- en de
Brouwerijstraat opheffen zou voor een betere spreiding zorgen en voor
een verlichting van de verkeersdruk in de stationsomgeving.
Tweede tip: stel de Jozef Michelstraat (en een stukje Brusselseteenweg) tijdelijk open voor tweerichtingsverkeer.
Hierdoor wordt de lange omleiding via de Lariellestraat ingekort voor
wie richting Bevrijdingsplein moet. En wordt het kruispunt
Lariellestraat - Brusselsesteenweg nog hoofdzakelijk gebruikt voor wie
de stad uit wil richting Sint-Pieters-Leeuw."
Dit zijn de letterlijke antwoorden van de stad:
"We hebben een update over jouw melding:
We zochten en vonden suggesties van Hallenaren en andere Hallekenners, allen ervaringsdeskundigen die zich in en om de stad bewegen (te voet, per trein of met de bus en/of met enig ander van twee of meer wielen voorzien vehikel of met een combinatie van dit alles).
Talloze zoute, zure en zoete reacties kwamen ons ter ore. Wij legden enkele ervan voor aan de stad, via het voor sommige inwoners welbekende stedelijke "Reactieformulier". Onder het simpele motto: "niet blijven klagen, maar zelf eens gaan vragen". Luttele dagen later kregen wij een vriendelijk antwoord op enkele van onze vragen.
Grosso mode delen wij de bevolking van de Mariastad heel rudimentair en gemakshalve op in twee elkaar zachtaardig bekampende groepen: de zure zeurkousen en de onverbeterlijke optimisten. Steek ze bij mekaar in een eikenhouten vat en je brouwt gegarandeerd toch iets drinkbaars. (En denk er aan: goede geuze moet zuur zijn!) Van de bedenkingen die wij voorlegden kregen deze twee een antwoord:
Dit zijn de letterlijke antwoorden van de stad:
"We hebben een update over jouw melding:
Bedankt
om enkele suggesties op te lijsten. Wij vinden het altijd fijn wanneer onze
inwoners de tijd nemen om suggesties aan te reiken van de verkeersveiligheid in
Halle te laten toenemen. De werken zijn natuurlijk wat ze zijn. Deze hebben een
grote impact op de mobiliteit in Halle. Aan de hand van ondersteunende
maatregelen trachten we de bereikbaarheid zoveel mogelijk te optimaliseren.
De
suggesties die u aanhaalt werden ook door onze ambtenaren onderzocht. Op de
rubriek “veelgestelde vragen” op onze website www.hallemaalbruggen.be kan u op
heel wat vragen aan antwoord vinden. Om concreet om uw suggesties te
antwoorden:
Wordt
de knip in de Biezeweide behouden?
De knip aan de Blauw en Geel gaat niet weg - foto Roger Swalens© |
De
knip in de Biezeweide is gekoppeld aan de ondertunneling van de N203a (A8),
niet aan de werken voor de Zuid- of Zennebrug. Een aanpassing is ook nergens
voor nodig omdat de Biezeweide ook geen deel uitmaakt van de omleiding tijdens
de werken.
We
beseffen dat het doorknippen van de Biezeweide ter hoogte van het kruispunt met
de Jubellaan en de Rood Kruisstraat voor- en tegenstanders heeft. De lokale
bewoners zijn doorgaans voor, zij zijn immers verlost van het sluipverkeer. De
knip wordt sowieso op termijn geëvalueerd maar zolang de plannen van het Vlaams
Gewest om de N203 (A8) gedeeltelijk te ondertunnelen niet gerealiseerd zijn,
blijft de knip behouden.
Waarom
geen tweerichtingsverkeer toelaten in de Michelstraat?
Dit is
één van de pistes die we onderzocht hebben. Maar mochten we opnieuw
tweerichtingsverkeer toelaten in de Jozef Michelstraat, veroorzaken we een
extra verkeerstroom naar het kruispunt van de Brusselsesteenweg en de A.
Demaeghtlaan (vroegere Pacha). En die verkeerstroom zou de meerwaarde van een
extra rijstrook op Auguste Demaeghtlaan teniet doen. Met de extra verkeerstrook
willen we immers de doorstroming richting Brussel bevorderen maar dat lukt
uiteraard niet als er teveel kruisend verkeer is vanuit het centrum.
Tenslotte,
wij volgen de evolutie van het circulatieplan nauw op. Zaken die een impact
hebben op de verkeersveiligheid worden samen met onze politie besproken,
onderzocht en opgelost waar mogelijk. Andere zaken worden opgenomen binnen onze
globale evaluatie. Komende maanden zijn er verschillende evaluatiemomenten
voorzien." (cursivering van de redactie) *