Veelgestelde vragen: Waarom wordt de knip op de
Biezeweide behouden?
Info van de stad Halle:
https://www.halle.be/nieuws-en-actualiteit/nieuws-overzicht/veelgestelde-vragen-waarom-wordt-de-knip-op-de-biezeweide
Een video (eigenlijk een filmpje met drie korte teksten) geeft je in 39 seconden de verklaring waarom de knip op de Biezeweide volgens het bestuur van de stad Halle behouden blijft.
Die kortfilm leert ons het volgende:
1.De knip weghalen heeft geen enkele meerwaarde voor het bestemmingsverkeer. Integendeel:
2. Sint-Rochus zou last krijgen van het verkeer dat de files op de snelweg wil omzeilen. (zie foto)
3. De knip blijft behouden om de omgeving van Sint-Rochus veilig en leefbaar te houden.
Daartegenover staan andere argumenten van omwonenden:
1. Heel veel bewoners van Sint-Rochus moeten honderden meters en soms kilometers rondrijden door Sint-Rochus en verder om een vlak bij gelegen bestemming of een ander stadsdeel te bereiken.
2. Heel veel weggebruikers gebruiken nu intensief de op Sint-Rochus gelegen afrit van de N203a aan de Rodenemweg om de stationsomgeving en/of (via het Bevrijdingsplein) het stadscentrum te bereiken. De snelweg wordt dus tegelijk gebruikt en omzeild. Dit is de favoriete sluipweg via Rodenemweg en Vogelpers die niet in het circulatieplan staat.
3. Het wegnemen van de knip verlicht de druk op de Rodenemweg en de Vogelpers die nu dus de geprivilegieerde sluipweg is van die automobilisten, waar ze ook vandaan komen en waar ze in Halle ook heen moeten.
Deze bedenkingen werden en worden herhaaldelijk geformuleerd op de sociale media.
Het bestuur van de stad Halle is niet van plan de knip weg te halen "vooraleer de problemen met de N203 a opgelost zijn". Als dit inderdaad de gevolgde politiek is, zal het nog jaren duren eer er wat verandert.
Heel veel getuigenissen op Facebookpagina's bevestigen dit. Om de privacy van de personen in kwestie te garanderen kunnen we die commentaren helaas niet letterlijk weergeven.
Er staan de jongste dagen 2 borden die je snelheid meten. Beide straten (Vogelpers en Rodenemweg) behoren tot de zone 30. Een duidelijke waarschuwing ook voor de omwonenden: die borden zijn de voorbode van flitstoestellen en bekeuringen voor wie te snel rijdt.
Een video (eigenlijk een filmpje met drie korte teksten) geeft je in 39 seconden de verklaring waarom de knip op de Biezeweide volgens het bestuur van de stad Halle behouden blijft.
Die kortfilm leert ons het volgende:
1.De knip weghalen heeft geen enkele meerwaarde voor het bestemmingsverkeer. Integendeel:
2. Sint-Rochus zou last krijgen van het verkeer dat de files op de snelweg wil omzeilen. (zie foto)
3. De knip blijft behouden om de omgeving van Sint-Rochus veilig en leefbaar te houden.
Daartegenover staan andere argumenten van omwonenden:
1. Heel veel bewoners van Sint-Rochus moeten honderden meters en soms kilometers rondrijden door Sint-Rochus en verder om een vlak bij gelegen bestemming of een ander stadsdeel te bereiken.
2. Heel veel weggebruikers gebruiken nu intensief de op Sint-Rochus gelegen afrit van de N203a aan de Rodenemweg om de stationsomgeving en/of (via het Bevrijdingsplein) het stadscentrum te bereiken. De snelweg wordt dus tegelijk gebruikt en omzeild. Dit is de favoriete sluipweg via Rodenemweg en Vogelpers die niet in het circulatieplan staat.
3. Het wegnemen van de knip verlicht de druk op de Rodenemweg en de Vogelpers die nu dus de geprivilegieerde sluipweg is van die automobilisten, waar ze ook vandaan komen en waar ze in Halle ook heen moeten.
Deze bedenkingen werden en worden herhaaldelijk geformuleerd op de sociale media.
Het bestuur van de stad Halle is niet van plan de knip weg te halen "vooraleer de problemen met de N203 a opgelost zijn". Als dit inderdaad de gevolgde politiek is, zal het nog jaren duren eer er wat verandert.
Heel veel getuigenissen op Facebookpagina's bevestigen dit. Om de privacy van de personen in kwestie te garanderen kunnen we die commentaren helaas niet letterlijk weergeven.
Er staan de jongste dagen 2 borden die je snelheid meten. Beide straten (Vogelpers en Rodenemweg) behoren tot de zone 30. Een duidelijke waarschuwing ook voor de omwonenden: die borden zijn de voorbode van flitstoestellen en bekeuringen voor wie te snel rijdt.
Na de waarschuwingsfase volgt meestal de bekeuringsfase... |
Wij gaven hierboven een overzicht van de situatie zoals ze ons bekend is. Wie ze graag ziet veranderen kan best het meldingsformulier invullen en doorzenden aan de stad Halle: https://www.halle.be/melding. Het is makkelijk en snel te doen. En wie weet haalt het toch meer uit dan het ongenoegen dat op Facebook geventileerd wordt.
Rodenemweg verzadigd tijdens de spits ©RNZ |