In Halle is de afgelopen maanden fors wat discussie ontstaan over de mogelijke extrakosten voor de bouw van de Zennebrug. Raadslid Sven Pletincx (N-VA) huldigde het standpunt dat de stad al een fikse schadevergoeding aan de aannemer verschuldigd was omdat die niet tijdig met de uitvoering van het werk kok starten. Het schepencollege daarentegen, ontkende die stelling. Wat er ook van zij, de aannemer hield in zijn versie staande dat er effectief schade zou moeten worden vergoed. En die zou volgens Pletincx al aardig opgelopen zijn.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2020 herhaalde Pletincx zijn vraag naar een stand van zaken: "Nu de werken aan de Zenne/Zuidbrug van start gaan, wat is de effectieve meerkost opgelopen door vertragingen? Of ziet de aannemer af van enige meerkost opgelopen door vertraging van de werken, die in het verleden zijn geëist? Is een juridische procedure opgestart, in welke fase zit deze, en wat is de kost tot op heden van deze juridische procedure (kosten advocaat inbegrepen)? "
Zennebrug René Deboeckstraat Vraagt en krijgt aannemer schadevergoeding voor vertraging? ©RNZ |
Op de gemeenteraad van 28 januari 2020 herhaalde Pletincx zijn vraag naar een stand van zaken: "Nu de werken aan de Zenne/Zuidbrug van start gaan, wat is de effectieve meerkost opgelopen door vertragingen? Of ziet de aannemer af van enige meerkost opgelopen door vertraging van de werken, die in het verleden zijn geëist? Is een juridische procedure opgestart, in welke fase zit deze, en wat is de kost tot op heden van deze juridische procedure (kosten advocaat inbegrepen)? "
Zennebrug uiterst rechts op de schets Links ervan de afslag Suikerkaai |
Schepen
van openbare werken Johan Servé (sp.a) antwoordde als volgt: “Ik verwijs vooreerst naar het antwoord
dat ik u hierover al gaf op uw mondelinge vraag tijdens de gemeenteraad van
september (n.v.d.r. 2019): in het lastenboek is de gelijktijdigheid van de werken aan de
Zennebrug en de Zuidbrug voorzien. Dit standpunt werd overgemaakt aan de
aannemer, die onze visie hierover niet deelt. Naar aanleiding van de start
van de werken werd dit probleem opnieuw besproken.
Beide partijen blijven bij hun standpunt maar willen vermijden dat een verdere discussie hierover de komende maanden continu zou blijven wegen op de samenwerking. Daarom werd er afgesproken om de hangende discussie voorlopig te parkeren om dit niet te laten doorwegen op de samenwerking op het terrein. Uiteraard is de stad hiermee bewust bezig. We hebben tot hiertoe aan onze advocaat 4.843,03 EUR betaald voor juridische bijstand in het dossier.”
Conclusie: ruim 4.800 euro advocaatkosten en een "geparkeerd" geschil tussen stad en aannemer. Het kan dus nog alle kanten op.
Wie meer wil weten over de technische kant van de bruggenbouw in Halle kan ook terecht op deze webpagina: https://docplayer.nl/49330475-Olivier-devriese-projectingenieur-vergunning-zuidbrug-an-schoenmakers-studiebureau-sbe-ontwerp-zennebrug.html
Beide partijen blijven bij hun standpunt maar willen vermijden dat een verdere discussie hierover de komende maanden continu zou blijven wegen op de samenwerking. Daarom werd er afgesproken om de hangende discussie voorlopig te parkeren om dit niet te laten doorwegen op de samenwerking op het terrein. Uiteraard is de stad hiermee bewust bezig. We hebben tot hiertoe aan onze advocaat 4.843,03 EUR betaald voor juridische bijstand in het dossier.”
Conclusie: ruim 4.800 euro advocaatkosten en een "geparkeerd" geschil tussen stad en aannemer. Het kan dus nog alle kanten op.
Wie meer wil weten over de technische kant van de bruggenbouw in Halle kan ook terecht op deze webpagina: https://docplayer.nl/49330475-Olivier-devriese-projectingenieur-vergunning-zuidbrug-an-schoenmakers-studiebureau-sbe-ontwerp-zennebrug.html