Grootschalige aanpassingswerken
jaagpad fietssnelweg F20 langs kanaal naar Charleroi
Op 1 februari 2020 start aannemer
Hoogmartens Wegenbouw nv in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv met aanpassingswerken
aan het jaagpad langs het Kanaal naar Charleroi. Op het grondgebied van
gemeentes Sint-Pieters-Leeuw, Beersel, Drogenbos en Halle zal het jaagpad over
een lengte van 4,7 kilometer verder landinwaarts worden gelegd. Dit gebeurt in
functie van de toekomstige verbreding van het Kanaal. Waar onvoldoende plaats
is om het jaagpad te verleggen (over een lengte van 2,8 kilometer), zal het
jaagpad worden verbreed naar 4 m.
© Vlaamse Waterweg |
© Vlaamse Waterweg Sashoek Lot |
Het aangepaste jaagpad zal deel
uitmaken van fietssnelweg F20 Halle-Brussel; ook bekend als Kanaalroute Zuid.
De fietssnelweg is onderdeel van een netwerk van fietssnelwegen tussen de
gemeentes in de Vlaamse rand en Brussel. Het netwerk van fietssnelwegen heeft
als doel het aantal fietsverplaatsingen in de regio sterk te verhogen en zo de
verkeerscongestie in de Vlaamse rand te verminderen. De Vlaamse overheid heeft
de coördinatie van de uitbouw van deze fietssnelwegen toevertrouwd aan de
provincie Vlaams-Brabant.
Maatregelen voor een vlotte
doorstroming
De werken gebeuren in twee fasen. De aannemer start op 1 februari 2020 met het traject tussen Waterloobrug (Halle) en sluis Ruisbroek (Sint-Pieters-Leeuw). Zonder onvoorziene omstandigheden zullen de werken in september klaar zijn. Tijdens deze eerste fase geldt een omleiding via de linkeroever van het kanaal tussen de Waterloobrug en de sluis van Lot en tussen de sluis van Lot en de sluis van Ruisbroek via de Frans Walraevensstraat.
Aansluitend komt het traject
tussen sluis Ruisbroek en het viaduct van de ring rond Brussel aan de beurt. De
timing hiervan is afhankelijk van het voltooien van de oeverwerken. Als die
volgens planning verlopen, zal de tweede fase eerste helft 2021 worden
uitgevoerd.
De Vlaamse overheid investeert
hier ruim 2 miljoen euro voor het fietscomfort in de Vlaamse rand. Zij kan
daarvoor rekenen op steun van het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling
(circa 880.000 euro) en van de provincie Vlaams-Brabant (circa 440.000 euro).
Waarom een breder Kanaal?
Het Kanaal naar Charleroi staat een grondige facelift te wachten. De beperkte afmetingen en diepgang van het Kanaal zijn vandaag een belemmering voor moderne schepen. Een reeks van ingrepen moet het Kanaal toegankelijker en aantrekkelijker maken voor schepen tot 1.350 ton en drie containerlagen hoog en draagt bij aan de modal shift van de weg naar de waterweg. Eén schip van 1.350 ton houdt maar liefst 60 vrachtwagens van de baan en betekent minder fijn stof en CO2 in de lucht.
© Vlaamse Waterweg Langs Roggemanskaai Halle |
Nog meer werken vanaf najaar 2020
Provincie Vlaams-Brabant voerde in 2017-2018 een studie naar knelpunten op de F20, in samenwerking met de gemeenten. Meerdere kruispunten bleken onduidelijk en onveilig, en enkele stukken scoren erg slecht op fietscomfort. Vanaf zomer/najaar 2020 zullen vier knelpunten (her)aangelegd worden, kruispunten worden ingericht zodat de fietser met voorrang kan oversteken. Concreet gaat het om 4 werven: Klabbeeksesteenweg, aantakking Malheidebrug en Roggemanskaai/Leroystraat-Vanhamstraat in Halle, Sashoek in Beersel en Sasplein in Sint-Pieters-Leeuw. Intercommunale Haviland zal de werf opvolgen in opdracht van de gemeenten. Provincie Vlaams-Brabant en Vlaanderen zorgen via het Fietsfonds voor kostendekkende subsidies en investeren samen ruim 1,6 miljoen euro.
© Vlaamse Waterweg Sashoek Lot |
© Vlaamse Waterweg Aan Sluis Klabbeeksesteenweg Lembeek |
-----------------------------------------------------------
Fase 1: Waterloobrug – sluis Ruisbroek
- start: februari 2020
- einde: september 2020
Fase 2: Sluis Ruisbroek – viaduct
Ring rond Brussel
Aansluitend komt het traject
tussen sluis Ruisbroek en het viaduct van de Ring rond Brussel
(Sint-Pieters-Leeuw) aan de beurt.
- start: voorjaar 2021
- einde: september 2021
Bovenstaande timing is een
streeftiming en kan wijzigen door onvoorziene omstandigheden (vb. weerverlet).
De Vlaamse overheid investeert
hier ruim 2 miljoen euro in het fietscomfort in de Vlaamse rand. Zij kan
daarvoor rekenen op steun van het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling
EFRO (ongeveer 880.000 euro) en van de Provincie Vlaams-Brabant (ongeveer
440.00 euro).