Linkebeek wijst de startnota van de
Vlaamse regering voor de opmaak van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan
om het aantal sporen op de lijn 124 Brussel-Nijvel van twee tot vier te kunnen
uitbreiden eens te meer af en eist aanpassingen. Dat heeft de gemeenteraad maandagavond
beslist.
De verdubbeling van het aantal sporen kadert in de uitbouw van het Gewestelijk Expresnest rond Brussel. De plannen voor een fietssnelweg langs de spoorlijn worden daardoor wel gehypothekeerd, zoals blijkt uit een eerder bericht daarover.
Linkebeek ligt dwars over Expresnet ©De Tijd |
Linkebeek wil dat het aantal sporen
beperkt blijft tot twee in ecologisch kwetsbare gebieden. Dat is vooral nodig
in het Kleindal. Zolang niet bewezen is dat het behoud van een doorgang met twee sporen
tussen het station van Linkebeek en de Kleiveld-brug mogelijk is, moet hier
werk van worden gemaakt, zo luidt het. Indien Vlaanderen vasthoudt aan vier
sporen eist het gemeentebestuur de aanleg van een tunnel over een deel van het
grondgebied of “een specifieke constructie die zich integreert in de groene
omgeving van de valleien”. Ter hoogte van Kleiveld-brug moet in de bouw van een
overdekte sleuf van 100 meter, dus een soort van tunnel, worden voorzien.
Daarnaast vraagt Linkebeek de
opmaak van een onafhankelijke studie om de impact van waterafvoer, vervuiling
en trillingen van het project na te gaan. Bij de opmaak van plannen moeten
bovendien de geluidsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie worden
gerespecteerd en niet de Duitse (zoals nu het geval zou zijn), vindt de gemeente. Er
dient ook werk gemaakt te worden van praktische en esthetische voorzieningen om
de verschillende perrons van de stations te bereiken. "De geplande fietssnelweg
F207 mag de totale breedte van de inname van het project tussen Kleiveld-brug
en het station van Linkebeek niet vergroten." zeggen de Linkebeekse bestuurders die een lange traditie van verzet tegen het GEN op hun conto kunnen schrijven.
Een actiecomité van omwonenden zet de lokale politici onverdroten onder druk. De fietssnelweg moet in Vlaams-Brabant over het grondgebied van Sint-Genesius-Rode en van Linkebeek, beiden faciliteitengemeenten met een Franstalige bestuursmeerderheid. De provincie Vlaams-Brabant beslist recent nog om de studieopdracht voor dit tracé toe te vertrouwen aan TUC RAIL, het studiebureau van
spoorwegbeheerder Infrabel, om zo de kansen op succes te vergroten.
(bron: Belga en eigen berichtgeving)
(bron: Belga en eigen berichtgeving)